13 september 2023

SP Alphen steunt doelen XR en hun recht op vrijheid van meningsuiting: laten we samenwerken

Foto: SP

Het bekogelen van XR met eieren is wat SP Alphen betreft verkeerd. Ook de reactie van de andere politieke partijen laat te wensen over. Het doel van XR om de 37,5 miljard fossiele subsidies stopgezet te krijgen is niet crimineel, maar moreel juist. Als SP zijn wij van mening dat het in stand houden van deze subsidies voor de fossiele industrie slecht is voor mensen doordat de uitstoot van CO2 tot klimaatverandering lijdt, waar mensen met een klein tot gemiddeld inkomen het meest onder lijden en letterlijk eerder dood gaan. Dat is niet nodig en het systeem dat dit veroorzaakt, het kapitalisme, moet aangepakt worden. Wij gaan daarom graag de samenwerking aan met XR en willen met hen in overleg, want wie weet kunnen we nog wel meer goede dingen doen waar iedereen wat aan heeft en het leven goedkoper maakt. Ook gaan wij het college bevragen over of zij nog wel geloven in het demonstratierecht en of zij een brief naar het Rijk willen sturen waarin zij oproept tot afschaffen van de miljarden aan subsidie voor de fossiele industrie.