Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Voor elkaar, diversiteit en welzijn

Nederland is een divers land, of het nu gaat om je afkomst, van wie je houdt of dat je wel of niet in een god gelooft. Zo is het altijd al geweest en dat is een mooi gegeven. Dat kunnen uiten staat verankert in de grondwet, maar in de praktijk is het soms fijn als je, je gesteund voelt in dat recht. Dit geldt ook voor de gemeente Alphen aan den Rijn. De gemeente kan hier wat de SP betreft een begeleidende en ondersteunende rol innemen, maar ook duidelijker stelling nemen tegen racisme en discriminatie. Dat is nodig omdat we momenteel leven in een tijd van polarisatie. Tolerantie en acceptatie zijn niet geheel vanzelfsprekend meer. Dit is echter wel cruciaal voor het welzijn van onze inwoners en daarom een prioriteit voor ons.

De volgende punten zijn hier wat ons betreft belangrijk om diversiteit in al
haar vormen een hart onder de riem te steken:

• De SP is tegen racisme en discriminatie. Dit voeren we dan ook structureel door in het gemeentelijke beleid. Waar verduidelijking nodig is brengen we dit aan en waar nieuw beleid gemaakt moet worden realiseren we dit.

• We stimuleren het oprichten van GSA’s (gay and straight alliances) op scholen.

• We introduceren een roze zaterdag in Alphen aan den Rijn, waarbij de LHBTQIA* gemeenschap de mogelijkheid krijgt om hun trots te laten zien.

• We creëren een dag in het jaar waarop alle geloofshuizen open zijn in overleg met de verantwoordelijke organisaties en genootschappen, naast open monumentendag, voor rondleidingen en uitleg over de verschillende geloofsbelevingen voor basisschool -en middelbareschoolkinderen, maar ook andere geïnteresseerde inwoners en organisaties.

• Er komen aparte pagina’s op de gemeentelijke website voor LHBTQIA en nieuwe inwoners met een migratie achtergrond waarop de rechten van en regelingen voor (wanneer dit van toepassing is) deze inwoners duidelijk vermeldt staan.

• Op nationale coming out dag, de internationale dag tegen homofobie en de internationale dag tegen racisme en discriminatie wordt bij het gemeentehuis, politiebureaus, brandweer en dergelijke de regenboogvlag of vlag tegen
racisme en discriminatie opgehangen en posters opgeplakt die te maken hebben met deze onderwerpen.

• Inwoners met een migratie achtergrond moeten beter ondersteund worden op het gebied van arbeid, wonen en vrijetijdsbesteding. Niet omdat zij dit niet zelf kunnen, maar omdat zij te maken hebben met een achterstand ten opzichte van Nederlanders zonder migratie achtergrond, vaak buiten hun eigen schuld om. Denk hierbij aan het tegengaan van arbeidsdiscriminatie, het tegengaan van sociale afzondering van bevolkingsgroepen en het verruimen van de mogelijkheden tot vrijetijdsbesteding op een manier die aansluit bij hun (geloofs-) overtuigingen, maar die ook de sociale cohesie vergroot.

vergroten.

• Er wordt voor sportclubs en lokale verenigingen, die gemeentelijke subsidie ontvangen, in overleg met hen een anti-racisme en discriminatie code opgesteld waarnaar men dient te handelen.

• De inburgering van onze inwoners, of ze hier nu pas wonen of al langer, wordt op gemeentelijk niveau uitgevoerd.Denk hierbij aan taallessen en verkeerslessen, maar ook andere praktische zaken. Dit gebeurd in samenwerking met bestaande lokale organisaties.

*Lesbisch: een vrouw die zich seksueel aangetrokken voelt tot vrouwen.

Homo: een man die zich seksueel aangetrokken voelt tot mannen. [in LGBTQiA wordt de G gebruikt, voor het Engelse Gay]

Biseksueel: iemand die zich seksueel aangetrokken voelt tot zowel mannen en vrouwen.

Transgender: iemand bij wie de genderidentiteit en het geslacht wat is aangewezen bij geboorte en/of hun lichamelijke kenmerken niet overeenkomt met hoe men zich identificeert.

Queer: iemand die niet past binnen de heteronorm, maar tegelijk hokjes in twijfel trekt.

Intersekse: iemand die geboren is met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken.

Aseksueel: iemand die geen seksuele aantrekkingskracht of verlangen ervaart.