Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Met elkaar, verkeer en vervoer

De komende jaren wacht de gemeente een uitdagende taak op het gebied van verkeer en vervoer. Het wordt drukker en drukker in de regio, de kernen en het centrum. Fijnstof en geluid veroorzaakt door wegverkeer zijn een steeds groter wordend probleem. De gemeente moet meer gaan inzetten op de verduurzaming van haar eigen voertuigen. En ondernemers actief stimuleren dat ook doen. Deze tendens is al gaande, maar verdient een extra boost. Je ziet bijvoorbeeld meer en meer elektrische fietsen bij bezorgdiensten. De SP vindt in datzelfde kader dat er een stimulans moet komen om scooters en brommers etcetera, die op fossiele brandstof rijden, om te ruilen voor een elektrisch exemplaar. De gemeente kan ook hier actief in sturen. Mensen helpen om hun fossiele brandstof auto door een elektrische auto te vervangen zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door de parkeervergunningen in het centrum aantrekkelijker te maken voor dit soort voertuigen. Om de verkeersdruk in Hazerwoude Dorp en Boskoop te verminderen dient er ingezet te worden op een tunnel in Hazerswoude en een tweede oeververbinding in Boskoop. Dan is er nog de problematiek rondom het parkeren in woonwijken. Wij vinden dat we af moeten van het idee van de eigen auto voor de deur. Hiervoor moeten wijken anders ingedeeld worden. Voor de leefbaarheid zouden grotere parkeerterreinen aan de rand van woonwijken dan ook beter zijn. Met een kleine elektrische auto mag je dan wel tot voor de deur komen.

Om deze omwenteling te realiseren vindt de SP dat de volgende punten prioriteit hebben:

• Onze gemeente is een fietsgemeente bij uitstek. Wij willen dus goed onderhouden fietspaden en betere doorgaande verbindingen, voldoende fietsenrekken en bewaakte fietsenstallingen en in alle wijken en dorpen voldoende veilige fietsroutes.

• Parkeren bij de Aarhof/het Alphense centrum, Ridderhof, Herenhof en bij winkelcentrum de Atlas wordt de eerste twee uur gratis. Bewoners nabij deze winkelcentra krijgen een parkeervergunning.

• Alle parkeergelegenheid bij de winkelcentra in Boskoop en de voormalige gemeente Rijnwoude blijft gratis.

• De SP wil geen grote rondweg om Alphen aan den Rijn heen. De Gnephoek blijft dus groen.

• Er komt directe inspraak voor bewoners bij de verkeersinrichting op wijkniveau.

• Er worden door de SP veiligheidsgebieden rondom scholen en dergelijke gecreëerd.

• De SP pleit voor fijnmaziger openbaar vervoer door de nieuwe gemeente.

• We investeren in een adequate oplossing voor de problematiek in Hazerswoude-Dorp.

• Er komt geen verlenging van de Bentwoudlaan. Dit is namelijk geen structurele oplossing voor de verkeersproblematiek van Hazerswoude Dorp.

• We maken werk van een tweede oeververbinding in Boskoop en een tunnel in Hazerswoude.

• Er komt een actief gemeentelijk beleid op verduurzaming van eigen transportmiddelen. We gaan stappen zetten richting energie neutrale transportmiddelen.

• De gemeentelijke voetpaden worden stelselmatiger en goed onderhouden.