Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Voor elkaar, dierenwelzijn

Beschaving uit zich onder meer in de wijze waarop mensen met andere levende wezens en met de natuurlijke omgeving omgaan. Dierenmishandeling moet stevig worden aangepakt. Landelijk bijvoorbeeld door in de grondwet een zorgplicht voor dieren op te nemen. En door de bio-industrie zo spoedig mogelijk op de schop te nemen. Dierenwelzijnsnormen moeten ook flink worden verscherpt en dat kan ook in onze gemeente! Kijk bijvoorbeeld naar het zwanendriften. In onze gemeente al verboden, maar er verdwijnen nog steeds met regelmaat zwanen. Of het feit dat de gemeente vergunningen mag afgeven voor het afschieten van zwanen in het jachtseizoen. Er wordt echter het hele jaar geschoten op zwanen. De jagers schieten ze vaak niet dood, maar laten ze gewond uit de lucht vallen en door de hond ophalen. De half dode zwanen worden vervolgens in een auto gegooid om daar te sterven. Hier zou beter op toegezien moeten worden of nog beter, het afschieten verbieden. Ook is er geen structureel beleid als het gaat om het uitlaten van je huisdier. Weliswaar hebben we nu het hondenspeelplek de Steekterpoort, maar de mogelijkheden tot het uitlaten van je huisdieren in een goed onderhouden omgeving is nog niet een integrale prioriteit. Het zijn slechts enkele voorbeelden, maar zo zijn er meer. De SP vindt dat op het gebied van dierenwelzijn structureel beleid gevoerd moet worden.

De volgende punten hebben daarom prioriteit voor ons op het gebied van dierenwelzijn:

• Afschot vergunningen worden ingetrokken en ook niet meer afgegeven.

• De controle op zwanendriften moet beter. De SP vindt dat de BOA’s, politie en de gemeente hier een prioriteit van moet maken. Op dit gebied willen we dan ook nauwere samenwerking.

• Als je om financiële of medische reden je dier wilt afstaan bij een asiel, worden er hoge afstandskosten gevraagd en het dier moet geënt en gechipt en medisch in orde worden bevonden. Mensen die in die situatie uit liefde voor hun dier, hun dier willen afstaan, hebben steeds vaker deze financiële middelen niet. Met als gevolg dat het dier wordt
gedumpt. In onze gemeente zijn diverse plekken bekend waar verwilderde katten leven. Ook wel wild kolonies genoemd. Er komt een gemeentelijk fonds waar een bijdrage kan worden gevraagd door inwoners die het afstaan van hun dier niet kunnen betalen.

• In Alphen aan den Rijn komen er jaarlijkse sterilisatie acties, waarbij tegen een laag tarief een dier steriel gemaakt kan worden. Gemeente en dierenartsen maken daar afspraken over.

• Er komt een dierenarts voor de minima. Dat is een reguliere dierenarts die afspraken heeft met de gemeente. Mensen met een bijstandsuitkering kunnen via bijzondere bijstand een bon aanvragen om tegen gereduceerd tarief naar een dierenarts te gaan.

• De gemeente geeft bij een bijstandsuitkering een vast bedrag per jaar extra voor mensen die een huisdier hebben Met deze bijdrage kunnen vaste lasten als inenting en vlooienmiddel bekostigd worden. Dit zorgt ervoor dat onder andere overlast van ongedierte teruggedrongen wordt.

• Er komt een gemeentelijke bijdrage aan de dierenambulance om de in het wild levende dieren te helpen. De dierenambulance in onze gemeente moet al die ritten en eventuele dierenartskosten nu zelf betalen. Op dit moment doet de gemeente Alphen niets voor deze dieren.

• Bij de aanleg van nieuwe infrastructuur zal er rekening worden gehouden met de veranderende situatie voor dieren. Te denken valt dan aan tunnels waar dieren veilig doorheen kunnen en oevers waar dieren makkelijker uit het water kunnen komen.

• We gaan intensiever samenwerken met (belangen) organisaties op het gebied van dierenwelzijn zoals de dierenbescherming, de Alphense Hondenbezitter, stichting Dierenlot, Stichting kat in de gracht, etcetera.

• We maken een integrale analyse van alle knelpunten op het gebied van dierenwelzijn en gaan deze stap voor stap oplossen samen met de inwoners en belanghebbende organisaties.