Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Voor elkaar, onderwijs

Kinderen, scholieren en studenten hebben recht op goed onderwijs. Leren is wat de SP betreft meer dan rekenen en taal. We willen onze kinderen goed voorbereiden op de samenleving. En ook op hun toekomst moeten ze voorbereid zijn. Dat betekent voldoende aandacht voor rekenen en taal, maar ook voor vakken die de algemene ontwikkeling stimuleren zoals muziek, kunst en cultuur en het leren omgaan met verschillen. Veel leerkrachten in het onderwijs hebben te maken met een hoge werkdruk en vaak grote klassen. Door de juiste investeringen kan de werkdruk verlaagd worden. Daarnaast wil de SP werk maken van kleine klassen. Op die manier krijgen alle leerlingen voldoende aandacht.

De volgende punten hebben daarom prioriteit voor ons op het gebied van onderwijs:

• Op elke basisschool moet een conciërge komen. Scholen die dat niet kunnen betalen worden hierbij financieel ondersteunt.

• Kleinere scholen in bijvoorbeeld wijken dorpen en kernen worden niet gesloten enkel vanwege het leerlingen aantal. We kiezen voor kwaliteit in het onderwijs en daarom accepteren we geen ‘mammoet klassen’*.

• De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de gebouwen en gaat die verantwoordelijkheid actief nemen. De gemeente richt zich hierbij op het landelijke programma “Frisse scholen”.

• Schoolgebouwen moeten met prioriteit asbestvrij worden gemaakt en in ieder schoolgebouw moet een degelijke klimaatcontrole aanwezig zijn. Daar waar nodig stelt de gemeente daarvoor geld beschikbaar.

• Scholen worden gestimuleerd om gemengd te worden. De keuzevrijheid van ouders moet wel gerespecteerd worden. Basisscholen moeten een realistische afspiegeling van de maatschappij zijn. Dat wil zeggen dat kinderen van ouders met verschillende inkomensniveaus met elkaar op school komen te zitten.

• Leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs is nodig en blijft bestaan.

• De ouderbijdrage wordt waar mogelijk begrensd en is altijd vrijwillig, alle kinderen moeten kunnen meedoen aan activiteiten. Scholen die hiermee sjoemelen worden beboet.

• Gemeenten en scholen blijven naar school gaan met de fiets of te voet stimuleren. (veilige fietspaden, voldoende oversteekmogelijkheden en extra stallingen voor fietsen bij scholen)

* Mammoet Klassen zijn klassen van meer dan 30 kinderen volgens de PO-raad

Middelbaar en beroepsonderwijs
• De SP wil dat leraren meer vrijheid krijgen om hun vak naar eigen inzicht in te vullen. De lerarenvergadering en niet de directie bepaalt het onderwijskundig beleid.

• De medezeggenschapsraad krijgt instemmingsrecht op de begroting, om er voor te zorgen dat onderwijsgeld goed terecht komt. Wij willen werken aan kleinschaliger onderwijs waar jongeren de kans krijgen een vak te leren en niet verdrinken in bureaucratie en grootschaligheid.

• Praktijkgericht onderwijs vinden we belangrijker dan het zogenaamde ‘competentiegericht’ onderwijs waarbij leraren vooral bezig zijn met het afvinken van competenties.

• De SP wil samen met het bedrijfsleven werken aan meer stageplaatsen.