Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Met elkaar, voor elkaar: De lokale democratie

De SP staat voor open en transparante politiek, gericht op samenwerking met onze inwoners, maatschappelijke organisaties, andere overheden en bedrijven. Politiek op basis van vertrouwen is hierbij ons uitgangspunt. De meerderheid is meer dan het idee van de helft plus 1. Bij ingrijpende zaken en beleid zullen wij altijd proberen een zo breed mogelijk draagvlak te vinden. Onze inwoners betrekken we hier actief bij.

We gaan niet besturen vanuit een ivoren toren maar zoeken onze inwoners juist op. Dat gaan we onder andere doen via wekelijkse spreekuren van wethouders en ambtenaren op locatie in de wijken en kernen van onze gemeente. Ook de commissievergaderingen, waar een groot deel van het beleid wordt vastgesteld, worden gehouden op een locatie, die relevant is voor het onderwerp. Inwoners die willen inspreken tijdens een vergadering, worden actiever betrokken bij die politieke discussies. Luisteren naar je inwoners is een kwestie van geven en nemen.

We hebben daarnaast oog voor de eigenheid van al onze kernen, omdat Alphen aan den Rijn een diverse gemeente is, met verschillende behoeftes per kern. We zetten in op de bestaande netwerken per kern en zorgen voor een goede samenwerking met de gemeente en haar uitvoerings partners. Het wijken- en kernenbeleid wordt daarom door ons verder vorm gegeven. We kiezen in de hele gemeente voor de schaal van de buurt en heroveren de publieke sector op de overvloed aan managers en bureaucratie. We geven de arbeiders in de publieke sector het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om te doen waar zij goed in zijn. Dit geldt ook voor de vele lokale vrijwilligersorganisaties.

De individualisering van de samenleving is geen opzichzelfstaand proces. Het is ook een politieke keuze, door politici die gaan voor eigenbelang en die mensen en bedrijven dwingen onderling te concurreren. De meeste inwoners en lokale ondernemers hechten echter veel waarde aan solidariteit. Ze willen een betrokken samenleving. Ze willen niet functioneren als concurrenten, maar als verantwoordelijke betrokkenen voor hun eigen buurt of wijk. De SP zet daarop in.

Met elkaar, voor elkaar.

Harre van der Nat