Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Voor elkaar, werkgelegenheid en economie

De crisis overkwam ons land niet zomaar, het was een direct gevolg van politieke keuzes. Van bange politici, die geen verantwoordelijkheid durfden te nemen en hoopten dat de markt voor hen alle problemen zou oplossen. Ons land is door onverantwoord gedrag van bankiers, beleggers en bestuurders in grote problemen gekomen. Mensen met de minste schuld aan de crisis betaalden grotendeels de rekening. Namelijk: Werknemers en kleine zelfstandigen, jongeren en studenten, ouderen en zieken.

De SP wilt zoveel mogelijk Alphenaren die kunnen werken, helpen om aan de slag te gaan. Als er voor werkzoekenden niet genoeg banen op de reguliere arbeidsmarkt beschikbaar zijn dan creëren we “maatschappelijke banen.”, want er is genoeg nuttig werk te doen: van huiswerkbegeleiding tot werk bij sportverenigingen. Voor mensen die nog niet toe zijn aan betaald werk zorgen we voor voldoende dagbestedingsmogelijkheden. Als mensen hiertoe zelf initiatieven aandragen, moet de gemeente dat serieus nemen. Daarnaast moet wijkeconomie voor de gemeente een grotere prioriteit krijgen. Dat zorgt voor meer banen, meer startende ondernemers en leefbare buurten. Hier liggen veel mogelijkheden voor banen en startende ondernemers. Renovatie en energiezuinig maken van tienduizenden (huur)woningen kan veel werkloze bouwvakkers en anderen aan het werk helpen.

Veel nuttig werk in de gemeente blijft liggen, terwijl tegelijkertijd veel Alphenaren aangewezen zijn op een bijstandsuitkering. We creëren daarom 150 additionele banen in onze gemeente, waarbij we denken aan extra
scholen en extra inzet van mensen in de zorg en het welzijn. De financiering van deze additionele banen kan grotendeels door inzet van vrijkomende uitkeringsgelden komen. Uitgangspunt is dat er geen verdringing mag plaatsvinden van bestaande banen en dat het gaat om volwaardige banen waarvoor minimaal het minimumloon betaald wordt. Waar de inzet van uitkeringsgeld voor het creëren van banen verhinderd wordt door landelijke regels, dringt de gemeente aan op bijstelling van deze regels.

De volgende hebben voor ons prioriteit op het gebied van werkgelegenheid en de lokale economie:

• We hebben meer aandacht voor de belangen van kleine ondernemers en winkeliers. Daarom stellen we leegstaande panden die in beheer van de gemeente zijn betaalbaar beschikbaar en stellen we (micro)kredieten beschikbaar voor wijkinitiatieven.

• De gemeente heeft beperkte mogelijkheden om meer banen te scheppen. Veel nieuwe werkgelegenheid is flexibel, tijdelijk, in een ZZP-constructie en vaak zijn de arbeidsvoorwaarden slecht. De gemeente Alphen aan den Rijn
gaat een voorbeeldfunctie vervullen door te kiezen voor een goed eigen werkgelegenheidsbeleid waarbij eerlijke
arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid voorop staan.

• Een ieder die werkt bij de gemeente Alphen aan den Rijn heeft recht op een vast contract en goede arbeidsvoorwaarden. De SP stelt voor om mensen die op een flex contract voor de gemeente werken (weer) in vaste
dienst te nemen. Zolang er sprake is van aan- en uitbesteding van dit werk is de zogenaamde Gouden Standaard* van de FNV het uitgangspunt.

• Liberalisering van de arbeidsmarkt en onvoldoende controle op malafide bedrijven en uitzendbureaus ondermijnen de arbeidszekerheid. Uitzendbureaus die Midden- en Oost-Europeanen uitbuiten door arbeidsvoorwaarden aan hun laars te lappen, worden keihard aangepakt. We pleiten voor terugkeer van de vergunningplicht voor uitzendbureaus.

• Uitkeringsgerechtigden mogen hun eigen re-integratietraject indienen. Immers, hoe gemotiveerder om snel aan het werk te komen, hoe groter de kans op succes. Hierbij wordt passende begeleiding door de gemeente geboden.
Zelfhulporganisaties voor werkzoekenden krijgen ondersteuning van de gemeente.

• We creëren minimaal 150 extra banen in onze gemeente, waarbij we denken aan extra werkzaamheden in de groenvoorziening, schoon en heel houden van buurten en pleinen, conciërges en hulpen op scholen en extra inzet
vrijkomende uitkeringsgelden.

• We gaan Wajongers en andere inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt die nu tussen wal en schip vallen, aan het werk helpen in samenwerking met lokale ondernemingen. Denk hierbij aan werkervaringsplekken met een baangarantie nadat zij het traject bij deze lokale ondernemingen hebben doorlopen.

• Steeds meer ouderen zijn werkloos, maar komen moeilijk aan een baan. Daarom gaan we trajecten in werking stellen om ook deze groep sneller aan werk te helpen en het liefst ook in de sector waar ze voor opgeleid zijn. De trajecten zullen zich focussen op het op peil krijgen van de vaardigheden van deze groep, het vergroten van hun zelfvertrouwen en het koppelen van de potentiële werknemers aan potentiële werkgevers.

*Het Gouden Standaard contractmodel. De Gouden Standaard is volgens de vakbond de overtreffende trap op de Code Verantwoordelijk Marktgedrag