Voor jezelf, Voor elkaar, Voor Alphen aan den Rijn 2018-2022

Met elkaar, wonen

De leefbaarheid binnen onze gemeente is van groot belang. De buurten vormen een buitenkans om de betrokkenheid met de samenleving op te bouwen. Om dat mogelijk te maken moet in alle wijken de sociale segregatie (de afzondering van een bevolkingsgroep uit de maatschappij) en de afbraak van sociale samenhang worden tegengegaan. Het maatschappelijke belang daarvan is zo groot, dat dit niet kan worden overgelaten aan alleen de woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars. De gemeente moet zelf, via de mogelijkheden die de omgevingswet gaat bieden, daar op sturen. We gaan door met het stimuleren van aanpassen van lang leegstaande (kantoor) panden (panden die een minimum van twee jaar leeg staan) door ze te verbouwen tot bijvoorbeeld appartementen voor jongeren of studenten. Het voorzien in voldoende volkshuisvesting is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente en de woningbouwcorporaties in samenspraak met de provincie en rijksoverheid. De gemeente dient haar partners aan te spreken op hun verantwoordelijkheden en zelf ook haar verantwoordelijkheid nemen.

• We gaan zorgvuldig om met het landschap rondom de gemeente en respecteren de zichtlijnen naar stedelijk gebied en dorpsgezicht.

• We houden rekening met de aanpasbaarheid van woningen voor ouderen en mensen met een beperking, bijv. mensen die zorg behoeven, bij nieuwbouw. Daarnaast bieden we mogelijkheden voor subsidie en soepele regelgeving voor sociale, medische en andere voorzieningen aan huis. Bij nieuwbouw van verpleeg- en verzorgingshuizen voor ouderen wordt er gekozen voor kleinschalige wijkgerichte voorzieningen en huizen.

• Huurwoningen moeten tijdig en volledig (preventief) onderhoud ondergaan. Aanpassing en vernieuwing om aan de huidige eisen te voldoen mag niet automatisch tot een huurverhoging leiden. Er wordt in dit kader scherper toegezien op particuliere verhuurders die te hoge huren vragen, hun panden slecht onderhouden en de brandveiligheid van hun panden niet waarborgen.

• Samen met corporaties gaan we versneld verder met het energiezuiniger maken van de woningvoorraad. Zo kan de energierekening omlaag en is het klimaat beter af.

• Prestatieafspraken over de bouw van betaalbare huurwoningen in wijken die nu vooral bestaan uit dure huur- en koopwoningen worden aangescherpt en er komen financiële sancties op het niet nakomen van deze afspraken.

• Bewoners blijven meebeslissen bij sloopplannen. Niet door een avondje mee te praten over een besluit dat al is genomen, maar door mensen vroegtijdig te betrekken, te laten meedenken en eenduidig te informeren.

• Bij nieuwe bouwprojecten wordt er gebouwd naar behoefte en worden alleen energie neutrale woningen gebouwd. Ook worden bestaande huizen zo snel mogelijk energieneutraal gemaakt.

• Geen grootschalige nieuwbouw. Er wordt niet gebouwd in de Gnephoekpolder en Vrouwgeestpolder.