Dierenwelzijn

5 januari 2022

Stichting Alphense Honden Bezitter heeft recht op duidelijkheid

Foto: SP

De Stichting Alphense Honden Bezitter is een briefkaarten actie gestart voor duidelijkheid over de realisatie van een nieuwe locatie voor de stichting. De ingevulde kaarten worden aan het college aangeboden. De SP vindt dit een terechte actie. Al eerder hebben wij mondelinge vragen gesteld die de SP ruim voor de kerst in de gemeente aan het college heeft gesteld, maar waarop door het college op weinig overtuigende wijze is geantwoord. De reden was dat de meest betrokken wethouder plotseling ziek was toen de vragen moesten worden beantwoord. “Dat is natuurlijk vervelend voor de betrokken wethouder, maar het college bestuurt gezamenlijk en de ondersteunende ambtenaren waren niet ziek. Het lijkt er op alsof het college gewoon de zaak voor de zoveelste keer heeft getraineerd.” vertelt SP-fractievoorzitter Iris van de Kolk.

21 december 2021

SP vindt manier van handelen richting Stichting Alphense Hondenbezitter een aanfluiting!

Foto: SP

Wethouders Gerard van As en Gert Jan Schotanus hebben na jaren aarzelend optreden eindelijk een voorstel gedaan aan de stichting Alphense Honden Bezitter voor verplaatsing naar een andere locatie. De SP vindt echter dat hoe het nu gaat niet in de haak is aangezien er vorige week al een voorstel lag ondanks dat anders beweert wordt. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk: “sinds 2020 heeft het college van deze gemeenteraad de tijd gehad aan de Alphense Honden Bezitter een voorstel te doen. Dat moest het voor die organisatie mogelijk maken om een hondenspeelpark te runnen op een manier die werkbaar was. Daarbij was voorzien in de huur van een nieuw veld en de mogelijkheid dit zelf te exploiteren. Daar lijkt nu geen sprake van te zijn doordat er beweerd wordt door de gemeente dat het meest gewenste scenario onder staatssteun zou vallen. Dit hebben zij laten weten aan de Alphense Hondenbezitter.” Het volgens de gemeente “betere” voorstel dat nu aan de stichting is gedaan houdt eigenlijk in dat zij alleen een klein stukje grond mag huren voor een opstal. Het uitlaatterrein moet openbaar blijven, onderhoud mag de stichting verzorgen en de stichting mag het terrein of een eventueel clubhuis niet exploiteren om daar enige inkomsten uit te kunnen halen.

3 februari 2021

Chipplicht ingesteld na toezegging: SP wil ook regeling voor inwoners met kleine beurs

Foto: SP

Wij zijn als SP blij om te horen dat wethouder Erik van Zuylen (GL) zijn toezeggingen van de afgelopen gemeenteraad waar maakt. Toen riep de SP in een motie al op tot een onderzoek naar een chipplicht voor alle huisdieren in de gemeente. De SP wil echter wel dat het voor inwoners met een kleine beurs mogelijk wordt om een toelage van de gemeente te ontvangen voor het chippen van hun kat. Raadslid Ginet Groep: 'Dit kan bijvoorbeeld door een gemeentebrede ‘chipdag’ te organiseren, waarbij inwoners hun huisdier op kosten van de gemeente kunnen laten chippen bij de dierenarts. Zo maken we de chipplicht werkbaar.'

3 juni 2019

Boze inwoners wegens plan college om kinderboerderij Bospark te sluiten.

Foto: Iris van de Kolk

Tijdens een hoorzitting in de bomvolle raadzaal van Alphen aan den Rijn mochten inwoners op dinsdagavond hun mening geven over het voornemen van het college om de kinderboerderij in het Bospark te sluiten. Er waren ook negen ontevreden insprekers. Volgens voorzitter van de Stichting Alphense Kinderboerderijen Wim Roest is het niet eens een visie te noemen is. De SP deelt deze mening.