SP vindt manier van handelen richting Stichting Alphense Hondenbezitter een aanfluiting!

21 december 2021

Foto: SP

Wethouders Gerard van As en Gert Jan Schotanus hebben na jaren aarzelend optreden eindelijk een voorstel gedaan aan de stichting Alphense Honden Bezitter voor verplaatsing naar een andere locatie. De SP vindt echter dat hoe het nu gaat niet in de haak is aangezien er vorige week al een voorstel lag ondanks dat anders beweert wordt. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk: “sinds 2020 heeft het college van deze gemeenteraad de tijd gehad aan de Alphense Honden Bezitter een voorstel te doen. Dat moest het voor die organisatie mogelijk maken om een hondenspeelpark te runnen op een manier die werkbaar was. Daarbij was voorzien in de huur van een nieuw veld en de mogelijkheid dit zelf te exploiteren. Daar lijkt nu geen sprake van te zijn doordat er beweerd wordt door de gemeente dat het meest gewenste scenario onder staatssteun zou vallen. Dit hebben zij laten weten aan de Alphense Hondenbezitter.” Het volgens de gemeente “betere” voorstel dat nu aan de stichting is gedaan houdt eigenlijk in dat zij alleen een klein stukje grond mag huren voor een opstal. Het uitlaatterrein moet openbaar blijven, onderhoud mag de stichting verzorgen en de stichting mag het terrein of een eventueel clubhuis niet exploiteren om daar enige inkomsten uit te kunnen halen.

“Daarnaast is ook een startsubsidie geweigerd en nu zegt wethouder Schotanus dat de Alphense hondenbezitter tonnen op wil strijken, dat is simpelweg niet waar. Het gaat hier maar om ongeveer 50.000 euro. Waar ook nog eens bij komt dat er wel tonnen beschikbaar waren voor een commerciële onderneming zoals de Thermen II BV” zegt Iris van de Kolk. “De meest betrokken wethouders, van As en Schotanus, hebben in feite jarenlang op hun handen gezeten en willen hen nu nog langer laten wachten, terwijl de wethouders allang weten wat ze willen.” vervolgt van de Kolk. “Een voorziening die aan de behoefte van honderden hondenliefhebbers tegemoet komt, en die uniek is voor de regio, wordt op deze manier mogelijk om zeep geholpen. Dat is onacceptabel!”, stelt van de Kolk.

De SP heeft in de gemeenteraad de direct betrokken wethouders van Nieuw Elan al diverse malen vragen over dit onderwerp gesteld, maar die zijn nauwelijks beantwoord. En zoals men nu een voorstel doet aan de Alphense Hondenbezitter is een aanfluiting is voor onze gemeente en de democratie. Maar vooral een trap na voor de hondenbezitters in Alphen en omgeving.