Stichting Alphense Honden Bezitter heeft recht op duidelijkheid

5 januari 2022

Stichting Alphense Honden Bezitter heeft recht op duidelijkheid

Foto: SP

De Stichting Alphense Honden Bezitter is een briefkaarten actie gestart voor duidelijkheid over de realisatie van een nieuwe locatie voor de stichting. De ingevulde kaarten worden aan het college aangeboden. De SP vindt dit een terechte actie. Al eerder hebben wij mondelinge vragen gesteld die de SP ruim voor de kerst in de gemeente aan het college heeft gesteld, maar waarop door het college op weinig overtuigende wijze is geantwoord. De reden was dat de meest betrokken wethouder plotseling ziek was toen de vragen moesten worden beantwoord. “Dat is natuurlijk vervelend voor de betrokken wethouder, maar het college bestuurt gezamenlijk en de ondersteunende ambtenaren waren niet ziek. Het lijkt er op alsof het college gewoon de zaak voor de zoveelste keer heeft getraineerd.” vertelt SP-fractievoorzitter Iris van de Kolk.

De SP  heeft daarnaast voor het kerstreces een brief aan het college gestuurd met het verzoek alle beschikbare communicatie tussen de gemeente en de stichting beschikbaar te stellen aan de gemeenteraad. Van de Kolk vervolgt: “Helaas heeft de wethouder gereageerd met de opmerking dat de gemeente op dat moment niet op het verzoek zou ingaan omdat het vakantie was. Dat is vreemd, want het gemeentehuis was gewoon open in die periode. Wij hebben de indruk dat de gemeente bepaalde zaken niet openbaar wil maken waarop wij als gemeenteraad wel recht hebben.”

De actie van de stichting is dan ook heel logisch vindt de SP. Na jaren van onduidelijkheid lijkt het college met moeite te gaan komen met een voorstel omdat het onder druk wordt gezet. Dat voorstel gaat twee scenario’s onderzoeken. Één van een openbaar terrein en eentje voor een nieuw omheind hondenspeelpark zoals de stichting jarenlang is beloofd. Dat zal, naast de nodige informatie over het proces, naar alle waarschijnlijkheid ook blijken uit de informatie waar de SP om vraagt: “Jammer dat het zo moet. Het was beter geweest als de gemeente gewoon sneller en eerlijker had gereageerd. En de gevraagde info komt toch echt wel boven water.”