Chipplicht ingesteld na toezegging: SP wil ook regeling voor inwoners met kleine beurs

3 februari 2021

Foto: SP

Wij zijn als SP blij om te horen dat wethouder Erik van Zuylen (GL) zijn toezeggingen van de afgelopen gemeenteraad waar maakt. Toen riep de SP in een motie al op tot een onderzoek naar een chipplicht voor alle huisdieren in de gemeente. De SP wil echter wel dat het voor inwoners met een kleine beurs mogelijk wordt om een toelage van de gemeente te ontvangen voor het chippen van hun kat. Raadslid Ginet Groep: 'Dit kan bijvoorbeeld door een gemeentebrede ‘chipdag’ te organiseren, waarbij inwoners hun huisdier op kosten van de gemeente kunnen laten chippen bij de dierenarts. Zo maken we de chipplicht werkbaar.'

De SP is dan ook van mening dat de chipplicht aan effectiviteit inlevert als er niet nagedacht wordt over inwoners met een kleine beurs. Daarom gaat de SP bij de komende gemeenteraad een motie indienen waarin ze het college oproepen deze ‘chipdag’ te organiseren of op een andere manier zorg te dragen voor de katten van inwoners met een kleine beurs. SP-raadslid Ginet Groep: ‘Complimenten aan de wethouder voor het regelen van deze chipplicht zoals wij hebben voorgesteld als SP. Het is nu wel belangrijk dat we er voor zorgen dat ook alle inwoners deze plicht kunnen vervullen. Inwoners die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de bijstand kunnen die 40 euro niet zomaar missen.’