Boze inwoners wegens plan college om kinderboerderij Bospark te sluiten.

3 juni 2019

Boze inwoners wegens plan college om kinderboerderij Bospark te sluiten.

Foto: Iris van de Kolk

Tijdens een hoorzitting in de bomvolle raadzaal van Alphen aan den Rijn mochten inwoners op dinsdagavond hun mening geven over het voornemen van het college om de kinderboerderij in het Bospark te sluiten. Er waren ook negen ontevreden insprekers. Volgens voorzitter van de Stichting Alphense Kinderboerderijen Wim Roest is het niet eens een visie te noemen is. De SP deelt deze mening.

De gemeente is van plan om kinderboerderij het Bospark te sluiten en dat te veranderen in een Hertenkamp. Meneer van de Hoeven, één van de insprekers, denkt dat dit ook slecht gaat uitpakken voor de gemeente: “Wie gaat bij dat hertenkamp de dieren voederen? Wie gaat het gras maaien? Wie gaat het onderhouden? Wie gaat het plastic opruimen zodat herten dit niet opeten? Geen vrijwilligers in ieder geval. De gemeente moet hier ambtenaren voor aannemen wat ook weer meer geld gaat kosten, en met dat geld kan je net zo goed de kinderboerderij open houden”. Allemaal terecht vragen waar de visie van wethouder Maat geen antwoord op geeft volgens de SP en de insprekers.

Een andere inspreker benoemde eerdere woorden van wethouder Maat: “Vogeltjes kijken kan je ook in Avifauna, maar dat kost wel wat: €17,50. Daar kan je niet elke dag heen, veel mensen kunnen dat niet betalen en daar kan je niet biggetjes of schapen zien: een kinderboerderij is iets anders dan een dierenpark.”

“Een kinderboerderij heeft een educatieve functie. Kinderen denken dat melk uit een fabriek komt en eieren van de paashaas. Een kinderboerderij leert kinderen hierover, en dat is zeker van belang in een wereld waar mensen steeds meer op sociale media zitten en steeds minder buiten zijn. Juist nu moeten kinderen het leren. Leerlingen kunnen hun maatschappelijke stage hier lopen en voor senioren kan het een leuk uitje zijn”, aldus een andere inwoner. “Hoe kan deze gemeente zich nog een groene stad met lef noemen als jullie dit soort maatregelen voorstellen?”

De commissieleden werd ook aangesproken op hun menselijke kant door een van de vrijwilligers: “Kijk eens achter mij, hier zitten allemaal mensen die betrokken zijn bij de kinderboerderij, allemaal mensen die zich dag en nacht willen inzetten voor het Bospark. Waarom zou het moeten sluiten? Rij ook eens langs bij de kinderboerderij en kijk voor hoeveel mensen daar blij van worden. Daarnaast zijn er nu tientallen vrijwilligers die zich willen inzetten voor de boerderij, vrijwilligers die niet zomaar naar Boskoop of de Zegersloot zullen gaan”.

Voor veel inwoners is het niet mogelijk om naar een andere kinderboerderij te gaan, waardoor zij dreigen nooit meer in contact met het boerderij leven te komen. De SP vindt dat de kinderboerderij belangrijk is voor alle Alphenaren, dus wethouder Maat: luister naar de mening van al deze insprekers, luister naar de petitie en stop dit belachelijke plan.