Directie Rijnland weet zich geen raad met aanbod gloeilamp bij heropening

27 januari 2009

Directie Rijnland weet zich geen raad met aanbod gloeilamp bij heropening

Afgelopen zaterdag wilde de 'Stichting Basisziekenhuis Moet' een gebaar maken naar de directie van het Rijnland ziekenhuis. Natuurlijk er staat en prachtig gebouw met vele mogelijkheden voor behandeling. Maar er ontbreken ook een paar fundamentele zaken om de kwalificatie ziekenhuis te verdienen. Dat zijn de spoedeisende hulp en de nacht- en de verpleging in het weekeinde. Om dat laatste te onderstrepen wilde onze stichting en comité een symbolische gloeilamp aanbieden.

OmsingeldBron: Alphen.CC Fotograaf: Hedske Vochteloo

De directie had een beveiliging bij de ingang gestationeerd met de opdracht onze stichting en comité kost wat kost tegen te houden. Een afspraak maken waar wij ook mee konden instemmen bleek niet mogelijk, de directie wilde op zijn vroegst ons om 12.15 uur te woord staan, terwijl om 11.30 uur het officiële gedeelte met toespraken afgelopen zou zijn. Wij wilden direct na het officiële gedeelte met de directie praten.

Basis ziekenhuis moet 1

Om 11.00 uur wilden we naar binnen gaan. We werden meteen door de beveiliging tegengehouden. De voorzitter had een persoonlijke uitnodiging ontvangen. ‘Met of zonder kaart maakt niet uit’ zei de beveiliging. Zij mochten iedereen tegenhouden, ook met uitnodiging. Met onze gloeilamp kwamen we dus niet verder. Martijn Bulte sprak ons aan en stelde zich voor als lid van de directie. Wij kenden hem niet, hij zei dat hij manager hotel en facilitair bedrijf was. Er zat niets anders op dan hem de symbolische gloeilamp te overhandigen.

Martijn Bulte

Daarna mochten we nog niet naar binnen. De voorzitter besloot dat we toch gewoon naar binnen zouden gaan. We gingen met z’n achten langs de drie beveiligers. Daarna is kennelijk de politie gewaarschuwd. Ze verzochten de voorzitter naar de ingang te komen. Daar werd rustig gesproken. Pas toen de voorzitter duidelijk maakte dat er binnen geen acties zouden worden gevoerd mochten we verder.

Paul van Roermund, manager commerciële zaken, leidde ons daarna rond. We hebben hem duidelijk gemaakt dat 'Basisziekenhuis Moet' en het Rijnland ziekenhuis voor hetzelfde doel staan, namelijk een zo goed mogelijke zorg in onze regio. Wij hadden absoluut niet de intentie het feestje van Rijnland te verpesten zoals directeur Treffers uitsprak. Onderweg kwamen we de voormalige directeur tegen Eric van Royen (tot 1 januari 2008) Het belangrijkste dat hij zei was dat een 7 x 24 uurs verzorging nu best georganiseerd zou kunnen worden.
De KNO arts en medische stafvoorzitter Eize Wielinga is echt een man naar ons hart. Hij vertelde dat hij voor een 7 x 24 uurs zorg is en dat hij maandag bij de stafvergadering dit als eerste op de agenda zou zetten. Er is beslist nog hoop!

Gerard Harmes
voorzitter Stichting Basisziekenhuis Moet