SP : Leegstand kantoren is in Alphen een groot probleem

15 januari 2009

SP : Leegstand kantoren is in Alphen een groot probleem

In December 2008 heeft de SP in Alphen aan den Rijn op leegstaande bedrijfspanden posters geplakt met de tekst ‘waarom werkt hier niemand?’.
Volgens fractievoorzitter Jo Schriek is de leegstand van bedrijfspanden in Alphen aan den Rijn een groot probleem en die krijgt nog steeds niet de volledige aandacht van het college.

De SP heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van een artikel in het Leidschdagblad van 12 januari 2009, waarin staat dat 33% van de Alphense kantoren leeg staat.

Fractievoorzitter Jo Schriek: ‘Op dit moment zijn er in een aantal projecten nieuwe kantoren voorzien. Ik vraag me af of dat niet moet worden herzien. Kijk bijvoorbeeld naar het project stationsomgeving de gemeente heeft problemen om de opdracht voor de bouw van kantoren geplaatst te krijgen. Wat de SP betreft is bouwen voor leegstand in een stad waar de beschikbare ruimte beperkt is absoluut onwenselijk.’

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in juni 2008 heeft de SP fractie middels een motie nog geprobeerd het college opdracht te geven het aantal m2 kantoorruimtes dat nog te bouwen is ‘stevig’ onder de loep te nemen en de mogelijkheden te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is deze te wijzigen in woningbouw.
Maar ook om een volledige inventarisatie te maken van de leegstand op bedrijfsterreinen elders in de stad, van panden voor zakelijk gebruik, en deze ter discussie aan de raad voor te leggen.
Echter op advies van het college werd destijds deze motie niet aangenomen.
De SP fractie overweegt deze motie tijdens volgende raadsvergadering opnieuw in te dienen.