Ze zijn nuts

19 januari 2009

Ze zijn nuts

De SP heeft op maandag 19 janauri het startsein gegeven voor een landelijke actie tegen de verkoop van energiebedrijf Essent aan de Duitse energiegigant RWE.

Zezijnnuts01

Fractievoorzitter Agnes Kant heeft om vijf voor twaalf voor het hoofdkantoor van Essent in Den Bosch het energiebedrijf officieel tot publiek bezit verklaard. Op www.zezijnnuts.nl kunnen mensen hun proteststem laten horen.

Zezijnnuts02

Namens de SP afdeling Alphen aan den Rijn waren Gerard Harmes en Statenlid Harre van der Nat aanwezig. Van der Nat: "Provincies en gemeenten rekenen zich ten onrechte rijk. Het is tijdelijk geld. Uiteindelijk geven we de
verdeling van energie uit handen. Een basisvoorziening die voor veel mensen op de tocht zal komen te staan".

Zezijnnuts03

De SP wil de privatisering van Essent voorkomen, omdat het niet in het belang is van de energie gebruikers. Kant: "Energie is een basisvoorziening, net als drinkwater en riolering. Als de stroom uitvalt ligt heel Nederland plat. Zoiets belangrijks moeten we niet aan de vrije markt overlaten. Commerciƫle partijen denken aan winst en aandeelhoudersbelang en hechten minder waarde aan duurzame energieproductie. Dat is onverenigbaar met het publieke belang van de energievoorziening."