Pim Pam Petten met P.I.M.

6 oktober 2009

Pim Pam Petten met P.I.M.

Maandag 28 september 2009 mocht de commissie Burgerzaken zich uitspreken over de ombuigingen (?) binnen het Programma Investeren in Mensen (beter bekent als PIM). Hmm ombuigingen, is dat niet een ander woord voor bezuinigingen? En wat is dat PIM eigenlijk?

Een korte geschiedenis: PIM is het paradepaardje van de PvdA en zou het bewijs moeten zijn dat ons college wel degelijk investeert in mensen en niet alleen in beton. Wat hebben ze dus gedaan, alle zgn ‘zachte’ beleidszaken (zoals welzijn, jongerenbeleid, schuldhulpverlening e.d) zijn onder de noemer PIM samengevoegd. En vol trots is er gecommuniceerd dat er maar liefst voor 10 miljoen euro geïnvesteerd wordt in mensen. Dat dit voor 98% uit bestaand beleid bestaat wordt gemakshalve maar niet vermeld. En nu slaan onze ‘investeerders’ in mensen aan het ombuigen.

Wat houdt dat ombuigen nu precies in. Simpel, als we een stukje nieuw (echt nieuw dus) sociaal beleid in Alphen willen implementeren dan kan dat. Het moet echter wel gefinancierd worden en dat geld moet ergens vandaan komen. Niet uit de potjes voor de Alphense prestige projecten, nee gewoon uit het potje PIM. Er moet op de bestaande projecten bezuinigd worden om nieuw geld vrij te maken.

Daar ging het de bewuste commissievergadering dus om. Op welke huidige PIM projecten kunnen we geld bezuinigen om nieuw beleid te financieren. Een onderwerp een opiniërend debat waardig. Sterker nog de SP had hier specifiek om gevraagd. Maar om een goed debat te voeren heb je wel heldere en duidelijke informatie nodig. Informatie als wat zijn de maatschappelijke gevolgen van minder geld voor bestaande projecten en welke projecten komen daarvoor in de plaats. En die informatie is dus (nog) niet beschikbaar.

Het debat werd zo een soort pim pam pet. De j, jongerenbeleid roept de PvdA. Daar willen wij op bezuinigen. De VVD gaat voor de i van de individuele WMO voorzieningen. Daar valt volgens de liberalen nog genoeg te halen. En de SP…..wij deden hier niet aan mee.

Bij de politiek hoort keuzes maken. Maar je moet wel gefundeerde keuzes kunnen maken. Er zijn geen evaluaties van de PIM projecten. We weten niet waar het bezuinigde geld naar toe gaat. Er bestaat geen mogelijkheid om voor nieuwe projecten geld buiten de PIM budgetten om te ‘ombuigen’. Kortom er is niets over om te debatteren. Wij hebben dan ook niet meegedaan met dat debat.

Paniek alom. Want naast de SP hebben ook A1, Groen Links en D66 niet meegedaan aan het debat. Boze voorzitter, commissieleden die het eigenlijk met ons eens zijn maar als goede coalitiegenoten toch maar hun lijstjes doorgeven. Een VVD-er die ons met Wilders vergelijkt. Ja het is nooit saai in de Alphense politiek.

Ronald Geurts