Praten over ouderen tegen ouderen

12 februari 2010

Praten over ouderen tegen ouderen

Op woensdag 10 februari werd er een debat georganiseerd voor de bewoners van de Drie- hoorne. Het werd een zeer afstandelijk gebeuren. De vertegenwoordigers van 11 van de partijen die op 3 maart meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen waren aanwezig. Zij kregen elk vijf minuten te tijd om te vertellen wat zij voor de ouderen gaan betekenen de komende 4 jaar.

Opmerkelijk was het wel dat op de SP en Beter Alphen na alle partijen het hadden over “die ouderen” alsof ze een probleem waren. Er werd gesproken over een steeds groter wordende grijze golf, Gerard van As wist zichzelf gelukkig te prijzen dat zijn vader nog niet in een verpleeg of verzorgingshuis als de Driehoorne hoefde te wonen.
De VVD liet zelfs weten zich in te gaan zetten voor een zo ruimhartig mogelijk WMO beleid. Vreemd aangezien deze partij toch tot de grondleggers behoord van de vermarkting en dus uitverkoop van onze samenleving. Het kapotmaken van de thuiszorg is een idee dat regelrecht uit de liberale hoed getoverd is. Maar ook de CU deed ferme uitspraken zij wilden zo snel mogelijk gratis openbaar vervoer voor alle ouderen. Wellicht moeten zij dat dan eerst maar eens gaan vragen aan staatsecretaris Huizinga. Zij is hier niet echt een voorstander van. Tja, in verkiezingstijd kun je van alles verwachten.

Interessant werd het pas na de pauze. De bewoners van de Driehoorne kregen toen kans om vragen te stellen. Plots waren het de politieke kopstukken die aan geheugenverlies leden. Hoe komt het dat er geen volwaardig ziekenhuis is? Wie is er verantwoordelijk voor het afsluiten van de Oudhoornseweg en waarom gaat er geen rechtstreekse verbinding OV verbinding meer naar het ziekenhuis in Leiderdorp? Vragen die door de meeste partijen onbeantwoord bleven.
De avond werd ontsiert door een incident bij de politieke standjes. Het CDA claimde de stand van Beter Alphen omdat zij eerder waren. Om vervolgens de gehele tafel met twee folders bezet te houden.