3 maart 2010

SP: de partij waar je na 3 maart ook nog wat aan hebt!

Nog maar een paar nachtjes slapen en we weten hoe de kiezers denken over de politiek hier in Alphen aan den Rijn. Vandaag (2 maart) gaan we nog buurten in de omgeving van de Zaalbergstraat en daarna nog het rondbrengen van de tomaatjes. Woensdagochtend ben ik uitgenodigd bij een basisschool.

Ik zou graag nog iets meer willen doen (dat mag ook) maar er bestaat een soort consensus om dat niet te doen. Het CDA en de PvdA brengen al mensen naar het stembureau, dus dat valt af. Mochten mensen toch met een vervoersprobleem zitten, dan mogen ze mij altijd bellen. ’s Avonds heb ik het campagne team bij mij thuis uitgenodigd voor een etentje, als dankjewel voor hun ongelooflijke inzet in de afgelopen weken. Dan is vanaf 20:00 de eerste exit poll bekend bij AlphenstadFm. Daarna zal ik me bij de menigte voegen op het stadhuis, waarschijnlijk tot in de kleine uurtjes…

Mensen ga morgen stemmen voor een socialer en menselijker Alphen aan den Rijn!!

Basisziekenhuis
Onze speerpunten voor de verkiezingen zijn genoegzaam bekend. Als ik kijk naar het volwaardige basisziekenhuis, dan noem ik het pure winst dat bijna alle partijen inmiddels aangeven dat we daarin kleine stapjes samen kunnen realiseren. Een ziekenhuis waar je ook terecht kan bij een spoedeisende hulp, wordt door veel Alphenaren genoemd als een belangrijke voorwaarde voor onze stad. Dat wil niemand negeren. En zo hoort het ook.

Vrij zwemmen in de Thermen
Tja daar hoor ik weinig andere partijen over en dat is opmerkelijk te noemen. Alleen de CU neigt ernaar. Wel geven mensen massaal aan dat het een grote noodzaak is om daar vrij te kunnen zwemmen.

Geld voor alle wijken
Daar kregen wij bij zowel het buurten in de buurt als op de markt en andere locaties waar we actief aanwezig waren, de nodige positieve opmerkingen over. Mensen geven aan dat te veel voorzieningen in Alphen zijn gecentraliseerd in de ‘cash eater stadshart’. Voorzieningen laagdrempelig in alle wijken realiseren zal zorgen voor een positieve impuls voor de leefbaarheid en de veiligheid. Daarnaast zal het ervoor zorgen dat vele senioren de komende jaren (bij goede gezondheid) in hun eigen wijk kunnen blijven wonen Ook zijn er dan minder overbodige verkeersbewegingen in de stad. In dit speerpunt wordt ook nadrukkelijk meegenomen het aanbieden van ‘bijna’ gratis openbaar vervoer voor alle bewoners van Alphen en het oplossen van de parkeerproblemen in de wijken. Maar ook het actief gebruiken van de wijkcentra en het faciliteren van de wijkagenten.

Meer goedkope woningen
Met de illusie van een rondweg door de Gnephoek, blijkt ook de illusie van goedkope woningen de grond in te worden geboord. Immers de grond in de Gnephoek is dure grond omdat de weg (als die er al komt..) betaald moet worden door daar ‘dure’ woningbouw te realiseren. Alphen laat het binnen de huidige contouren flink liggen als het gaat om goedkope woningbouw. Daar ligt de prioriteit. Het is ongeveer 15 jaar geleden dat de laatste sociale huurwoning werd gebouwd. Een aantal partijen willen blijkbaar graag bouwen voor de yuppen met de dikke portemonnee, maar die zijn door de huidige economische crisis in aantal flink uitgedund. Bovendien is het kopen van een woning en het afsluiten van een hypotheek geen normale gang van zaken meer. Banken zijn huiverig en zullen dat de komende jaren ook blijven, als het gaat om verstrekken van kredieten. Logisch ook dat Wonen Centraal aan de gemeente vroeg of ze een aantal voor de koop bedoelde woningen, mocht omzetten naar huur. Wonen is een behoefte en geen wens. Die behoefte invullen daar zijn wij als gemeente voor en niet andersom. En 30% sociaal is niet ongeveer maar vanaf.

Lang leegstaande (kantoor)panden inzetten als woningen, voor o.a. jonge starters op de woning markt. Dat punt zie je bij een aantal partijen, dankzij ons aandringen, ook terug komen. Pure winst! Het lijkt mij een goede zaak, om hiervoor de WVG in te zetten en middels een echte visie op de samenstelling van de bevolking van Alphen deze ‘gaten’ in onze gemeente te gaan vullen. Nu is de tijd om de samenstelling van de bevolking gezond te volgen en passende woningen aan te bieden, die men ook kan betalen. Voor jonge starters zou dit een echte uitgelezen kans zijn om hun woonbehoeftes binnen Alphen aan den Rijn een start te geven en deze groep daardoor langer aan onze prachtige gemeente te binden. Ook dient er ruimte te worden aangeboden voor startende ondernemers (wat mij betreft ‘bijna’ gratis), kunstenaars en bandjes die nu nergens kunnen oefenen. Kom op gebruik de ruimte die er is!

Leugens
Tja en er wordt ook gejokt. Het meest opvallend is het verhaal van het CDA als het gaat om de mythe van de rondweg. Ze doen voorkomen dat ze niet de Gnephoek in willen om een rondweg te realiseren, deze zou ‘strak’ tegen de heijmanswetering aan moeten komen. Een uit de duimen gezogen verhaal. Dat kan niet, dat past niet en dat weten ze zelf ook wel. Zo lekker om zowel de mensen die geen rondweg door de Gnephoek als diegenen die hem wel willen, kunnen bedienen. Bah. Dan nog liever de partijen die daar gewoon een heldere keuze in maken.

Na 3 maart
En natuurlijk staan we aanstaande zaterdag 6 maart weer op de markt. We hopen dan met u de uitslag te kunnen vieren.

Jo Schriek
Lijsttrekker SP Alphen aan den Rijn