Verbazing

5 maart 2010

Verbazing

De SP fractie Alphen a/d Rijn is verbijsterd over de stap van de Provincie om windmolens in het Groene Hart te verbieden (zie onderstaand bericht RTV West van donderdagmiddag 3 maart j.l.).

Volgens de Provincie moeten dus alleen lokaties langs de A12 en A4 aangewezen worden voor het plaatsen van windmolens, terwijl al bekend is dat ex-minister Cramer bijvoorbeeld bij Woerden een venster heeft aangewezen waar geen molens mogen komen, en onlangs Zoeterwoude ook al problemen had met een extra turbine langs de A4. De gemeente Alphen heeft vorig jaar zo goed als raadsbreed beslist dat er 4 tot 6 windmolens nabij de OTA neergezet kunnen worden.

Behoudens de VVD waren alle partijen het er over eens dat dit een goede lokatie is. Dicht bij toch al grootschalige infrastructuur, en ver verwijderd van woonhuizen. Het altijd maar van stal gehaalde argument van de VVD dat het horizonvervuilend zou zijn, raakt kant nog wal. Zeker daar deze partij wel als het zou kunnen de hele Randstad vol zou plempen met woningen, bedrijfsterreinen en een laag asfalt.

"Hoeders van het open landschap? Laat me niet lachen" aldus Ronald Pleij raadslid van de SP. "Als er één partij tegen windmolens is met volsterkte achterhaalde argumenten, is het de VVD wel"

De SP fractie, zal ondanks het zetelvelies, zich ook de komende jaren hard maken voor alternatieve energie.
"Alleen maar onze buren die molens laten plaatsen, kan echt niet. Alphen kan een echte klapper maken met het neerzetten van de geplande windmolens; zo snel mogelijk doen dus! We hebben geen andere keus. 20% schone energie in 2020 is op deze manier totaal niet haalbaar. Alphen moet zijn eerder genomen verantwoordelijkheid dus waarmaken. Ondanks de VVD"

Voor informatie:
Ronald Pleij