2e Kamer fractie van de SP stelt vragen over voorgenomen sluiting operatiekamers in Alphen aan den Rijn.

24 november 2010

In een interne nieuwsbrief van het Rijnland ziekenhuis, is het personeel geïnformeerd over de voorgenomen bezuiniging van totaal 7 miljoen euro op de begroting.
Een van de plannen om dit voor elkaar te krijgen, blijkt het sluiten van de operatiekamers en de verpleegafdeling, van de locatie Alphen aan den Rijn.
Voor de SP in Alphen aan den Rijn een zeer ongewenste ontwikkeling. Daar waar wij als SP, inmiddels samen met andere partijen uit de Alphense politiek, aan het strijden zijn voor een volwaardig basisziekenhuis, inclusief spoedeisende hulp dus, komt de directie met het plan de locatie Alphen aan den Rijn op achterstand te zetten.

Vragen van het 2e Kamerlid Henk van Gerven aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport n.a.v. het bericht dat het Rijnland Ziekenhuis de operatiekamers uit Alphen aan den Rijn wil wegbezuinigen:

1. Is het juist dat de directie van het Rijnland Ziekenhuis aan haar personeel heeft laten weten dat de operatiekamers in de vestiging in Alphen aan den Rijn per 1 april worden gesloten? Zo ja, wat is hierover uw oordeel?

2. Vindt u dat Alphen aan den Rijn, een stad met circa 72.000 inwoners een eigen volwaardig ziekenhuis verdient? Zo ja, hoe gaat u bewerkstelligen dat de operatiemogelijkheden in Alphen aan den Rijn blijven? Zo neen, waarom niet?

3. Klopt het bericht, verspreid in de interne nieuwsbrief Rijnland Actueel, dat de Rijnland Zorggroep in 2011 naast de voorgenomen bezuiniging van 1,5 miljoen nog een 5,5 miljoen moet bezuinigen? In hoeverre is die bezuiniging een gevolg van de budgetkorting die het ministerie van VWS heeft opgelegd aan de ziekenhuizen?

4. In welke 70.000 plus steden staat een volwaardig basisziekenhuis ter discussie?

5. Hoeveel steden in Nederland met meer dan 70.000 inwoners hebben geen volwaardig basisziekenhuis met spoedeisende eerste hulp, klinische verloskunde en volledige operatiekamerfaciliteiten meer? Welke steden zijn dat? Wat vindt u van dat gegeven?

6. Vindt u niet dat in al die steden een volwaardig ziekenhuis zou moeten blijven? Zo neen, waarom niet?

7. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de taakstelling van 549 miljoen voor 2011 en volgende jaren niet gaat leiden tot ongewenste concentraties van ziekenhuisvoorzieningen , afnemende bereikbaarheid van ziekenhuizen en een toename van de wachtlijsten?