Rood-lid bezoekt scholingsweekend

23 januari 2011

Rood-lid bezoekt scholingsweekend

Op 15 en 16 januari bezocht ons Rood-lid Martijn Feenstra het jaarlijkse ROOD basisscholingsweekend. In Haarlem kregen ruim 30 ROOD-leden les in de geschiedenis, ideologie en de werkwijze van de SP en ROOD. Na het weekend ging de groep geïnspireerd naar huis. Hier vind je een verslag van de basisscholing.

Zaterdagochtend vond de aftrap plaats met SP Eerste Kamerlid Tuur Elzinga over de geschiedenis van de SP. Hij vertelde hoe de SP vanaf 1972 uitgroeide van een splinterpartijtje tot de grote volkspartij die het vandaag de dag is. Na een heerlijke lunch kwam SP Tweede Kamerlid en oud ROOD-voorzitter Renske Leijten langs om de deelnemers wegwijs te maken in de ideologie van de SP. “Laat je niet wijsmaken dat we populisten zijn,” vertelde ze, “onze standpunten zijn niet uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op een goed doordachte ideologie”.

Basisscholing

Na een korte pauze ging Renske Leijten samen met ROOD voorzitter Leon Botter verder over de werkwijze van ROOD. ’s Avonds volgde de film ‘Capitalism: A love story’ van Michael Moore. Verbazing heerste in de zaal, toen de film liet zien hoe doodgewone, hardwerkende mensen in Amerika zo maar hun huis uit werden gegooid omdat hun een onbetaalbare hypotheek was aangesmeerd. Maar Michael Moore’s oproep aan het einde van de film, waarin hij zegt dat we met zijn allen in actie moeten komen, inspireerde iedereen enorm. Na een drukke dag had iedereen wel zin in een welverdiend drankje in de bar.

basisscholing

De volgende ochtend kon iedereen gelijk aan de slag met wat ze de vorige dag allemaal geleerd hadden. De deelnemers werden ingedeeld in groepjes, waarna zij als fictieve ROOD groep van Maaskantje actieplannen gingen maken. Op de presentaties van die plannen volgde als afsluiting van het weekend het politiek café met SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak.

Dit politiek café ging over de toekomst van de SP. Iedereen mocht zijn of haar vraag aan het Kamerlid stellen. Een aantal van de vragen ging over de nabije toekomst van de SP: de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart. “Rutte ziet de verkiezingen als een test voor zijn regering,” antwoordde Ronald van Raak “en wij zullen hem die test geven. Een pro-test wel te verstaan.”
Hoop dat jullie de volgende keer weer van de partij zijn!

Foto’s: Martijn Feenstra
Tekst: Martijn Feenstra

Ben je nog geen 28 jaar en wil je ook actief worden als ROOD-lid binnen onze afdeling, meld je dan aan via alphen @sp.nl.
Voor meer informatie kijk op www.rood.sp.nl