"Voorzitter",

30 januari 2011

"Voorzitter",

Hieronder vind u de tekst van het betoog dat onze fractievoorzitter Jo Schriek heeft gehouden tijdens de gemeenteraad van 27 januari waar het BING-rapport werd behandeld.

• "Voorzitter,
    Wat een toestanden allemaal. In al die jaren dat ik nu in de Alphense politiek meeloop heb ik dit nog nooit meegemaakt.
    Er worden zelfs vergelijkingen gemaakt met bijna onbestuurbare gemeenten als Delfzijl en Den Helder.
    Wie had dat ooit gedacht? Onze excellente voorbeeld gemeente.
    Misschien zijn toch gewoon net als iedereen. Een gemeente waar wel eens iets mis kan gaan.

De SP fractie wil op basis van alles wat er de afgelopen 3/4 jaar is voorgevallen, graag een lans breken om weer terug te gaan naar de inhoudelijke weging van het politieke proces en de juiste besluiten te nemen voor onze inwoners.
    Daar horen dus ook die zaken verantwoorden die wellicht niet zo goed uitkomen.
    Als het nemen van verantwoordelijkheid en dus het minder onder het tapijt vegen van zaken.
    Maar ook het tijdig en volledig betrekken van de raad, bij de vele complexe processen die zich afspelen in onze stad.
    Vooral als mensen daarbij in het gedrang komen, maar ook zoals nu kleine hardwerkende ondernemers aan de lage zijde en bewoners van flatwoningen aan diezelfde Lage Zijde
    Wat ons betreft hoeven geen nieuwe mediation sessie gehouden te worden met de gemeenteraadsleden.
    IK denk dat we voldoende van elkaar weten, wat er in een volwassen politieke arena wel en niet zou moeten gebeuren.
    Er zijn voldoende afspraken gemaakt in het verleden, waar we nu eindelijk eens aan moeten gaan werken.
    Het heropvoeden van de wethouders en het afrekenen met de wethouderscultuur, dat zou me wel een lief ding waard zijn.
    Dat eigen wereldje van ik bepaal en 'mijn' dat moet maar eens zijn afgelopen.
    Doen we er niks aan, dan zitten we hier over een niet al te korte periode weer, gezien de getalsmatige politieke verhoudingen.

Toen wij als SP fractie in oktober vorig jaar, een motie indienden om een onderzoek te starten naar de vermeende misstanden bij anti kraak woningen, hadden wij natuurlijk in onze stoutste dromen niet kunnen bevroeden, dat, een paar maanden later een burgemeester tijdelijk zou zijn terug getreden, en 2 wethouders uit zichzelf zouden zijn opgestapt.

Het droom scenario voor een SP fractie die al jaren belangrijke zaken op de Alphense politieke agenda te krijgen.

Maar zo voelt het eigenlijk niet.
    Politiek kan niet over personen gaan die het bedrijven, maar moet met name gaan over het nemen van de beste besluiten voor onze Stad en inwoners.
    Over de inhoud daarvan.
    Inwoners die niet tot de incrowd van dit politieke circus behoren, moet het duidelijke zijn waarom een partij ergens voor is en niet onbelangrijk waarom een partij ergens tegen is.

Ondanks de pogingen van de mijn fractie om na het debacle van 16-12 zo snel mogelijk bij elkaar te komen en het BING rapport te bespreken, is dat niet gelukt.
    Tot 2 keer aan toe.
    Van veel partijen en niet alleen uit de coalitie, kwam zelfs op onze voorstellen niet eens een reactie.

Het 'gat ' wat heeft gezeten tussen het openbaar maken van de feiten uit het BING rapport en nu is te lang geweest.
    Er is door de partijen die direct verantwoordelijkheid dragen voor het dagelijkse politieke bestuur, de huidige coalitie partijen, te lang gewacht met verantwoorden.
    Het is natuurlijk niet de schuld van de oppositie en de media dat de wethouders zijn vertrokken, men weet echt wel beter.
    Toch?

Het rapport
    Om met het vingertje te wijzen nu, en achteraf eea te claimen, dat gaat ons te ver, maar we hebben in de afgelopen jaren meerdere malen gewaarschuwd.
    Zeker waar het, het dossier van de Lage Zijde en de rol van het project buro stadshart betreft.
    Een merkwaardige constructie, waardoor er in onze ogen in potentie een slecht te controleren bastion was ontstaan binnen onze gemeente.
    Zoals nu blijkt een gemeentelijke vastgoed tak, met eigen regels en gedrags normen.
    Wij kunnen als SP fractie met de hand op ons hart zeggen dat we al die jaren het 'separaat' functioneren van het project buro stadshart consequent onder vuur hebben genomen, meestal tot uiting komend bij de jaarlijkse bespreking van weer een flut update van de activiteiten in de "update masterplan stadshart'.
    Andere updates waren er niet.
    Want je ermee bemoeien, dat was niet de bedoeling natuurlijk.

De vragen die wij op basis van de constateringen in het BING rapport hadden willen stellen aan de daarvoor verantwoordelijk wethouder, daar hebben we lang over getwijfeld, maar we doen het toch.
    Onze inwoners en als hun afgevaardigden wijzelf hebben het recht op die antwoorden.
    In de politiek is het verantwoording krijgen en nemen, op de momenten dat het van je wordt gevraagd.
    Wij betreuren het dan ook, dat beide wethouders, die voor de behandeling van het rapport zijn afgetreden, hebben gemeend hier vanavond niet aanwezig te moeten zijn.
    Collega Rob de Vries zal dat in een motie die wij gezamenlijk indienen, daar een nadere toelichting op geven.

Als je de integriteits beoordeling zoals vermeld in het BING rapport, neemt zoals ze zijn weergegeven dan lijkt het alsof er weinig aan de hand is, maar dat is volgende se SP fractie geenszins de bedoeling.
    Wethouders zijn de stro mannen van de raad en deze wethouders hadden de signalen mbt de antikraak woningen kunnen opmerken.
    Politiek gezien zijn er dus wel degelijk conclusies te trekken en belangrijke lessen te leren, uit de zaken die worden weergegeven.
    Zowel voor het CDA als de PvdA geldt dat wij hun op indringende wijze willen verzoeken, bij afwezigheid van hun wethouders, aan te geven of zij op basis van de bevindingen in het rapport, aanleiding zien om wijzigingen, in de wijze waarop ons bestuur functioneert en zich zaken permiteert, te realiseren.
    En of het echt allemaal de schuld is van de ambtenaren alleen.
    In mijn oorspronkelijke betoog van 16-12, maakte ik reeds een opmerking over de vriendjes politiek in het stadhuis.
    En verder dan dat, de ongewenste en weerbarstige wethouders cultuur, die inmiddels burgemeester De Gelder de kop heeft gekost.

Voorzitter, volgens de SP toont dit onderzoek van BING over een relatief klein gedeelte van het integer functioneren van ambtenaren en college leden, dat er sprake is van een stevig gewortelde ‘ons kent ons’ cultuur, binnen het stadhuis.
    Vriendjespolitiek.
    Waar onze vigerende normen van Integriteit, blijkbaar naadloos op aansluiten.
    Ik gun jou iets, dan gun jij mij ook iets.
    Das toch lekker integer?

Zeker als je het ook nog eens een ander laat vragen en je zelf dan de vermoorde onschuld richting de boze buitenwereld van de gemeenteraad kunt spelen.
    Dat is zeker het geval daar waar het gaat om de constateringen die gedaan zijn in zake de woning van de heer Schings.
    Zijn partijgenoot, doet er alles aan om voor hem een sociale huurwoning te bemachtigen.
    Hij weet natuurlijk van niks en meldt ook aan de raad alleen die zaken waarvan hij op de hoogte is.

Het is echt ongelooflijk fout te noemen dat in de week waarin er nog geen regels waren voor het bemachtigen van zijn huidige huurwoning, deze wethouder, natuurlijk op initiatief van anderen, hem heeft kunnen krijgen.
    En dat was natuurlijk ook niet kort voor het verstrijken van de verlengde termijn om hier in deze prachtige stad te moeten wonen.

En dat hij moest gaan wonen in Alphen, dat is natuurlijk de schuld van de raad he..en met name de oppositie.

En nog even dit aan die ex wethouder van dezelfde partij, die dit geregeld heeft voor zijn partij buddy Schings.
    Er zijn mensen in Alphen die echt urgent op een woning zaten en zitten te wachten, ook in die tijd dat u hier lekker op een pluche zetel in het stadhuis zat.
    En wat deed u daarvoor?
    Precies helemaal niks.
    Ze werden ondergestroomd in een papier massa en van het kastje naar de muur gestuurd.
    En als een raadslid over dat proces dan vragen stelt aan uw opvolger? ,
    Nou die krijgt dan een telefoontje of de toon effe minder kan.
    Ik zeg gatverdamme.

En dan wil de SP fractie graag de aandacht vragen voor de rol die Wonen Centraal heeft gespeeld.
    Wij krijgen signalen binnen dat de woning corporatie zich bovenmatig heeft ingespannen om de woning van een belangrijke partner in de stad oa te voorzien van een nieuwe CV installatie.
    Daar waar op steenworp afstand huurders in een bijna vervallen flat wonen, waarvoor geen geld is om deze te onderhouden.

Over de constateringen waar het ambtenaren betreft, daar kunnen we kort maar krachtig in zijn.
    Stevig aanpakken die handel.

Bijvangsten
    Wij willen dat de bijvangsten op dezelfde wijze worden onderzocht en verzoeken de raad een oproep om deze wederom onder te brengen bij BING, te ondersteunen.

Voorzitter,
    Concluderend biedt het BING rapport en alles wat daaromheen gebeurd is, kansen voor de toekomst.
    Laten we die dan ook onszelf gunnen en de verbetering op alle fronten inzetten.
    Niet alleen in de raad."

Jo Schriek

• U bent hier