Voorzieningen verlaten de Rijnwoudse kernen Benthuizen en Koudekerk in gestaag tempo.

18 maart 2013

(door ons nieuwe lid Bert Lekx)
BertHuisartsen en andere medische voorzieningen in Hazerswoude Rijndijk en Koudekerk hebben de wens uitgesproken om het per januari 2014 het leeg komende Gemeentehuis van Rijnwoude te betrekken, en een gezondheidscentrum in te richten. Het plan wordt gesteund door het Bestuur van de Gemeente, en de Gemeenteraad.

Voor de inwoners van Hazerswoude Rijndijk betekent dit een centralisatie van voorzieningen.

Voor deze kern geld dat de komst van een gezondheidscentrum een vooruitgang betekent. Voor Koudekerk geldt echter dat opnieuw een uiterst essentiele voorziening de kern dreigt te gaan verlaten.

Hoewel de afstand tussen de kern Koudekerk en de beoogde locatie op zich geen struikelblok zou behoeven te zijn, is de verkeerssituatie in de Hoogewaard, en de Dorpsstraat, met name in de omgeving van de Koudekerkse brug, dusdanig dat dit voor veel inwoners van de gestaag vergrijzende kern een belemmering is.

Het is onvermijdelijk om te constateren dat de voorzieningen in de Rijnwoudse kernen Benthuizen en Koudekerk in een gestaag tempo de kernen verlaten, c.q. inmiddels verlaten hebben. Voor de steeds groter worden groep ouderen wordt het wonen in de kernen er niet gemakkelijker op gemaakt. Het Bestuur van de Gemeente Rijnwoude stuurt bewust aan op een concentratie van voorzieningen in de kernen Hazerswoude Dorp en Hazerswoude Rijndijk. Dit wordt als een uiterst ongewenste ontwikkeling aangemerkt.

De SP, heeft samen met inwoners in beide kernen eerder met succes actie gevoerd, maar ziet het er naar uit dat meer acties niet uit te sluiten zijn om de kernen van Rijnwoude leefbaar te houden.