“Een buur voor Bernardus”

10 juni 2013

“Een buur voor Bernardus”

Een aantal buurtbewoners rond de Sweelincklaan in Hazerwoude Rijndijk wil dat er naast voetbalvereniging Bernardus een mooie speelruimte komt voor de jeugd. De SP ondersteunt de actie volledig en heeft samen met de initiatiefnemers folders verspreid.

Woordvoerder Cyrilla Kompier: ‘Aan de Sweelincklaan naast het voetbalterrein van Bernardus is er na het weghalen van de tijdelijke schoolgebouwen van de Tweeklank een omgeploegd veld ontstaan. Voordat de schoolgebouwen er stonden was er voor kinderen ruimte om te spelen. Wij willen dat die weer terug komt. Maar dan veiliger en schoner.

Uit navraag bij de gemeente Rijnwoude bleek dat de gemeente niet van plan is om het vrijgekomen veld een bepaalde inrichting te geven. Dat vooral ook uit financiële overwegingen.

Een aantal buurtbewoners ziet dat graag anders. Zij zijn van mening dat een asfaltveldje met doeltjes en wellicht twee baskets een goede impuls zijn voor de buurt. Vrije speelruimte voor de kinderen in een steeds drukker wordende omgeving is belangrijk voor de wijk.

SP lijsttrekker Harre van der Nat: 'Kinderen hebben recht op vrije speelruimte in hun buurt, bovendien ligt de gewilde speelruimte in het zicht van volwassenen daarmee is het voor de jeugd ook veiliger'

Naast het sportveldje moet er ook een aparte strook komen voor het uitlaten van honden. Zo ingericht dat het voor de gemeentemedewerkers makkelijk is om schoon te maken. Een aparte hondenuitlaatstrook met een hekwerk er om heen zal er toe leiden dat het omliggende gebied beter gevrijwaard blijft van hondenpoep.

Het overige gebied kan ingezaaid worden met graszaad.