De SP gaat op Kernen Tour

27 oktober 2013

De SP gaat op Kernen Tour

Op zaterdag 26 oktober heeft de SP een rondje gemaakt langs een aantal kernen van de huidige en nieuwe gemeente Alphen aan den Rijn. Paul Ulenbelt moest zich wegens ziekte helaas afmelden.  Onder aanvoering van Ronald Geurts en Erika Westerweel, respectievelijk de nummer 3 en 9 van de lijst, ging de tour gewoon door en werd Aarlanderveen als eerste aangedaan.

Na een korte plak- en folderactie volgt een  gesprek met de Belangen Vereniging Aarlanderveen. Zij vertelden aan de hand van hun dorpsvisie wat hun prioriteiten zijn. Met name de verkeers- en woningproblematiek is uitgebreid aan bod geko men. Middels een vervolgafspraak gaan we een aantal zaken verder uitdiepen. Een goed en helder gesprek.

De volgende stop is Zwammerdam. Hier wordt een huis even in het SP zonnetje gezet en vervolgens gaan we in gesprek met de belangenvereniging. Hoewel het een totaal ander dorp is als Aarlanderveen speelt in Zwammerdam veel dezelfde problematiek. De belangen-vereniging maakt zich onder andere zorgen over betaalbare woonruimte voor jongeren en starters. Ook het behoud van de voorzieningen is een issue. Natuurlijk werd de scholen-problematiek niet onbesproken gelaten.. Al deze zaken komen ongetwijfeld terug in het door de Belangenvereniging Zwammerdam georganiseerde debat op 30 oktober.

Als afsluiting gaan we naar Benthuizen. Daar worden we warm onthaald. Onze actie voor het behoud van de pinautomaten en bankfilialen wordt (ook) hier zeer op prijs gesteld. Er werd dan ook uitgekeken naar de onthulling van de SP voorzieningenwegwijzer door ras Benthuizenaar Dave Roggeveen. In zijn korte betoog bracht Dave naar voren dat het belangrijk is dat kernen als Benthuizen geen wijk worden van Alphen aan den Rijn, maar dat het eigene bewaard blijft. Heel belangrijk daarin is dat de voorzieningen in Benthuizen blijven en dat niet, zoals op de wegwijzer staat, je lang moet reizen om je paspoort op te halen. Hij kreeg daarvoor veel bijval van de aanwezige Benthuizenaren.

De SP Kernen Tour is succesvol verlopen. We hebben een bevestiging gekregen dat ons wijken en kernenbeleid op een brede steun van de inwoners kan rekenen.

Ronald Geurts: "We hebben Aarlanderveen, Zwammerdam en Benthuizen bewust aangedaan omdat deze kernen onder het “fusie-geweld” vanuit Boskoop en Rijnwoude ondergesneeuwd dreigen te raken. Voor de SP zijn alle kernen even belangrijk. In ons programma maken we daar bewust dan ook geen onderscheid in". Erika Westerweel knikt bevestigend: “ Het is belangrijk dat al onze dorpen hun eigen unieke identiteit kunnen behouden. Ook na 1 januari zullen wij ons daar hard voor blijven maken".

Stem daarom voor een verantwoord en sociaal beleid, 13 november op de SP.