Formeren

29 november 2013

Formeren

door Ronald Geurts

Gisteravond is het volgende persbericht mede namens de SP verstuurd:

"Samenwerking in vertrouwen

CDA, NE, D66, SP en VVD starten de formatiebesprekingen. Na de presentatie van het rapport "Nieuw en anders" van informateur Bauke de Haan, is het CDA op zoek gegaan naar een brede coalitie. De vijf partijen hebben elkaar gevonden in de wens om in een open bestuurscultuur, dicht bij de inwoners, oplossingen te vinden voor de grote opgaven die op de nieuwe gemeente afkomen. De komende weken wordt gewerkt aan een coalitieprogramma op hoofdlijnen. De vijf partijen betrekken daarbij ook actief de andere partijen in de gemeenteraad. Doel is om het programma op 18 december te presenteren".

Hoe is dat zo gekomen?

Vorige week heeft CDA informateur Bauke de Haan zijn rapport Nieuw en Anders gepresenteerd. Daarin heeft hij de conclusie getrokken dat het CDA en NE de basis moeten vormen voor het nieuwe college. Ook de SP heeft dit advies ingebracht tijdens ons gesprek met de informateur.

Afgelopen dinsdagavond laat ben ik gebeld door Marjon Verkleij, de lijsttrekker van het CDA, met de vraag of wij open stonden voor een gesprek over eventuele deelname aan een coalitie.

Enigszins verbaasd heb ik ingestemd.

Harre van der Nat en ik hebben woensdagavond gesproken met Marjon Verkleij en René Vrugt.

Uit dat gesprek bleek dat zij de SP er oprecht bij wilden hebben.

(Ik heb hen daar ook rechtstreeks naar gevraagd).

Wij waren aangenaam verrast, totdat zij met de andere coalitie-partners op de proppen kwamen. Toen werd het even stil, want een combinatie van SP met CDA, NE, D'66 en VVD is niet de meest voor de hand liggende coalitie.

Diezelfde avond hebben we hierover uitgebreid gesproken met onze fractie. Na overleg is er unaniem besloten dat we graag de onderhandelingen in willen gaan. De SP heeft in de verkiezingscampagne aangegeven dat we ook in deze moeilijke tijden niet weglopen voor onze verantwoordelijkheid.

Mede door die houding hebben we ook onze zetelwinst geboekt.

Donderdag om 18.00 uur hebben Harre en ik gesproken met alle beoogde coalitiepartijen.

Ook daar kregen we een heel positieve feedback. Alle betrokken partijen zijn het er over eens dat er een verandering van bestuurscultuur moet komen, open en dichter bij al onze inwoners.

Wij hebben bij alle partijen een duidelijke bereidheid geproefd om er met z'n allen uit te komen. Vandaar bovenstaand persbericht.

Wij voorzien pittige onderhandelingen, maar we gaan er vol voor. Overigens laten we ons niet verblinden door het pluche. In het uiteindelijke resultaat moet de SP herkenbaar zijn.

Wordt vervolgd...