SP Fractie Bericht Januari 2014

6 februari 2014

SP Fractie Bericht Januari 2014

Tijdens een bijzondere raadsvergadering is op 2 januari 2014 de nieuwe SP fractie geïnstalleerd. Lidie Voorend, Ronald Geurts en Harre van der Nat zijn beëdigd als raadslid, Michelle Hoekstra en Bert Lekx als commissieleden. Ronald is gekozen als fractievoorzitter.

Wij vinden het belangrijk om onze leden en belangstellenden op de hoogte te houden van onze fractie-activiteiten. Vandaar dit (maandelijks te verschijnen) Fractie Bericht.

Gemeenteraad

De verslagen van de gemeenteraad en RTG’s kunt u vinden op de website van de gemeente http://www.alphenaandenrijn.nl/Bestuur

Hier kunt u ook de agenda's van de komende vergaderingen bekijken.

We hebben vragen gesteld over het verdwijnen van de nachtapotheek. Het college heeft inmiddels zijn steun uitgesproken voor onze actie.

Er zijn algemene beschouwingen gehouden over het collegeakkoord.De SP heeft aangegeven dat de kwaliteit en aanbod van zorg voor ons leidend zijn, niet het beschikbare geld. Bezuinigingen van 3 miljoen euro op Welzijn , Sport en Cultuur zijn voor ons een brug te ver, evenals de aanleg van de hoge Maximabrug en een rondweg door de Gnephoek. We blijven het college constructief kritisch volgen en zullen waar nodig met alternatieve voorstellen komen.

Ons raadsvoorstel over de verruiming van de inspreekmogelijkheden van de inwoners van Alphen ad Rijn is aangenomen met ruime meerderheid. Alleen de CU en SGP stemden tegen. Hiermee verkleinen we de kans op achterkamertjespolitiek omdat de wethouders tijdens de RTG-B actief door onze inwoners mogen worden bevraagd

De SP heeft aangegeven dat er voor 1 juli 2014 een nieuwe discussie gevoerd moet gaan worden over of Alphen zich gaat aansluiten bij de nationale ombudsman of blijft bij de regionale Ombudsman.

Wij hebben een motie gesteund die het instellen van een klankbordgroep sociaal domein initieert.

Ronald is gekozen in de audit- en werkgeverscommissie.