Onze juffen mogen (voorlopig) blijven!

27 november 2015

Onze juffen mogen (voorlopig) blijven!

Foto: Harre van der Nat

Het UWV heeft de ontslagaanvragen van Junis voor haar peuterspeelzaal leidsters uit Boskoop en Rijnwoude niet goedgekeurd. Met als reden dat niet aannemelijk gemaakt is dat vanwege bedrijfstechnische omstandigheden noodzakelijk is gemaakt dat de peuterleidsters in Boskoop en Rijnwoude ontslagen kunnen worden.

SP Raadslid Harre van der Nat: “Geweldig nieuws voor alle ouders, kinderen en vooral hun vertrouwde juffen. Zij kunnen niet op deze wijze ontslagen worden.”

Het is nog onduidelijk wat de consequenties zijn voor het peuterspeelzaalwerk. Junis zal opnieuw met een plan moeten komen om aan te geven hoe zij aan de aanbestedingseisen binnen het gegeven budget kunnen voldoen. De SP fractie heeft het college gevraagd snel in gesprek te gaan met de directie van Junis en daarover de raad in december in te lichten. De wethouder heeft dat de SP toegezegd.

Zolang niet duidelijk is hoe de toekomst van het peuterspeelzaalwerk er uit gaat zien gaan wij door met onze acties. De landelijke bezuinigingen van het VVD en PvdA kabinet en beleidsveranderingen die er nog aan komen en betrekking hebben op de subsidies voor het peuterspelzaalwerk, hebben er voor gezorgd dat Junis met minder geld het peuterspeelzaalwerk moet leveren. Harre van der Nat:  “Junis schreef zich bewust (te) laag in en wilde om kosten te besparen af van haar werknemers uit Boskoop en Rijnwoude.”

De SP is blij met de uitspraak van het UWV en blijft strijden voor het voortbestaan van het peuterwerk met alle vertrouwde juffen in de gehele gemeente.