Eerste raadsinformatie-avond over stand van zaken GGZ

3 februari 2016

Eerste raadsinformatie-avond over stand van zaken GGZ

Op initiatief van de VVD, Groen Links en de SP wordt er op 17 maart 2016 om 20.00 uur in het Gemeentehuis een raadsinformatie-avond georganiseerd. Daarin laten de raadsleden uit de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn zich door de relevante partijen informeren over de huidige stand van zaken rond de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

Het afgelopen jaar is er nogal wat veranderd op dat gebied en de raadsleden willen uit het veld horen wat (landelijke en gemeentelijke) wetgeving voor impact heeft op de cliënten, familie en organisaties betrokken bij de GGZ. Daarbij gaan we als raad niet op zoek naar wervende management verhalen maar juist voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Wat speelt er nu echt.

De volgende partijen worden daarvoor uitgenodigd: de Cliëntenraad en Familieraad GGZ,  Tom in de buurt, GGZ Rivierduinen, Kinderen en Jeugd Rivierduinen,  Ypsilon en vertegenwoordigers van de huisartsen en de sociale wijkteams van de gemeente.

Wij verwachten dat we op deze manier breed inzicht krijgen in deze complexe problematiek en hopen dat we op basis van de opgehaalde informatie een vervolg agenda voor de raad kunnen maken.

Uit eerdere berichtgeving in de kranten kan worden opgemaakt dat deze partijen ( VVD, GL & SP) al plannen hebben voor concrete maatregelen. Dat is niet het geval. Eerst wordt gekeken wat er leeft onder cliënten, familie en professionals. Daarna of er aanleiding is, en mogelijkheden zijn, voor aanpassing van het bestaande beleid of nieuw beleid.