SP wil dat het college investeert in een verhuizing van Medo Clean

5 juni 2016

SP wil dat het college investeert in een verhuizing van Medo Clean

Foto: H van der Nat / H van der Nat

Het Alphense college heeft in een raadsbrief aangegeven niet te willen investeren in een verhuizing van het Koudekerkse textielreinigingsbedrijf Medo Clean naar de Distributieweg in Alphen aan den Rijn. Het college vindt de investering buiten proporties.

Gebleken is echter dat uitgegaan wordt van een onjuiste voorstelling van zaken met betrekking tot de financiering. Het college neemt in haar berekening kosten mee die niet voor rekening van de gemeente zullen komen, maar voor Medo Clean zelf en andere betrokken partijen.

Op en rond de locatie waar Medo Clean zich bevindt is een nieuwbouwproject gepland, het plan Zuidwijk. Dit plan biedt mogelijkheden om de zeer benodigde aanwas van het inwonersaantal van Koudekerk een broodnodige impuls te geven om zo bestaande voorzieningen op zijn minst te kunnen handhaven.

De SP fractie heeft weliswaar tegen het plan de Pastorie gestemd. De reden hiervan is dat de fractie van mening is dat de plannen de Pastorie en Zuidwijk als een geheel moeten worden gerealiseerd. Daarnaast biedt het plan de Pastorie een type woningbouw dat gezien de koopprijs nauwelijks een impact zal hebben op de Koudekerkse voorzieningen. Het plan Zuidwijk, al is het kleinschalig, kan in die zin iets voor de kern betekenen.

Voorts biedt het plan Zuidwijk mogelijkheden om het plan de Pastorie veilig aan te laten sluiten op de Dorpsstraat. De huidige, hopelijk tijdelijke, ontsluiting van de Pastorie biedt overlast voor het verkeer en een onveilige situatie in de omgeving van de Koudekerkse brug.

Een gezamenlijke ontwikkeling van de Pastorie en Zuidwijk zal de SP fractie dan ook dus niet in de weg staan. De fractie geeft hier de voorkeur aan.

Medo Clean heeft een vergunning aangevraagd om op de huidige locatie uit te breiden. Een noodzakelijke uitbreiding om aan de vraag en eisen van de opdrachtgevers te kunnen voldoen.

Het handhaven en uitbreiden van Medo Clean op de huidige locatie aan de Dorpsstraat in Koudekerk houdt in dat woningbouw in de directe omgeving op termijn kan leiden tot langdurige juridische procedures. Medo Clean is een bedrijf dat, vanwege de chemische producten die worden gebruikt, een risico kan vormen voor de omgeving.

Medo Clean is ook een bedrijf dat in Koudekerk nauwelijks weerstand oplevert qua overlast en werk biedt aan inwoners uit de regio die elders moeizaam werk zouden kunnen vinden. Medo Clean heeft daarom ook een belangrijke sociale functie, die de SP fractie zeer aanspreekt.

Medo Clean heeft het oog laten vallen op een beschikbare hal aan de Productieweg in Alphen aan den Rijn. Deze hal staat ter beschikking en biedt voldoende uitbreidingsmogelijkheden, maar deze hal staat niet oneindig ter beschikking. Medo Clean meldt dat er binnen 3 maanden verhuisd kan worden

De communicatie tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en Medo Clean verloopt moeizaam.

De SP fractie roept het college op om medewerking te verlenen aan de verhuizing van Medo Clean en uit te gaan van de correcte kostenberekening.

Daarom is de SP een groot voorstander van een commissiebehandeling voor het zomerreces.

Koudekerk verdient een snel besluit.