Grote belangstelling Nationaal Zorgfonds

4 juli 2016

Grote belangstelling Nationaal Zorgfonds

Foto: Lidie Voorend

Ruim 90 mensen kwamen woensdag 29 juni op de discussieavond af. Onder leiding van  voormalig wethouder Hélène Oppatja werd er stevig gediscussieerd over de opzet van een Nationaal Zorgfonds, zónder eigen risico. Er is veel kritiek op het huidige zorgsysteem, wat aanzet tot fraude, bureaucratie, maar vooral een duurdere en slechtere kwaliteit zorg.

“Zorgverzekeraars zijn ook mijn vrienden niet”, vertelde huisarts Ruud Gebel, “maar de mensen moeten zich wel veel meer bewust worden van de enorm hoge kosten. Dat kan zo niet doorgaan.”

Huisarts Leo Nijessen vertelde over het toenemend  ‘gedoe’ in zijn huisartsenpraktijk na invoering van het huidige zorgverzekeringssysteem 10 jaar geleden. “Er is minder tijd voor patiënten, meer administratieve en extra managementtaken, langere wachtlijsten. Dat er voor zwaar demente mensen niet op tijd een plek in een verzorgingstehuis is, lijdt tot schrijnende situaties.”

Lidie Voorend, wijkverpleegkundige en raadslid voor de SP Alphen aan den Rijn: “Ik ben blij dat de bezoekers zo kritisch waren. De werkwijze van de grootste verzekeraars onder vuur nemen was niet zo moeilijk. Volgens de regels van de vrije markt zitten zij hartstikke fout. Er vindt kartelvorming plaats en dat is verboden. De prijzen van medicijnen worden bijvoorbeeld bewust hoog gehouden. Maar er komt nog wel wat bij kijken om een goed alternatief neer te zetten. De grote lijnen zijn er. Het plan is doorgerekend door het CPB. Om ook de kosten voor tandarts, fysio en GGZ in het Nationaal Zorgfonds onder te brengen is extra geld nodig. Wat mij betreft laten we grote bedrijven de eerlijke belasting betalen, die u en ik ook moeten ophoesten.”

Om het zorgsysteem te veranderen is een wetswijziging nodig. De oproep een petitie te onderteken om het politiek draagvlak te vergroten vond gehoor. “Natuurlijk kunnen we onze handtekening hiervoor zetten. Deze handeling kost niets en kan veel opleveren”, klonk het uit de zaal.
Laat uw steun zien op https://nationaalzorgfonds.nl

De werkgroep Nationaal Zorgfonds Alphen aan den Rijn is bemoedigd door de opkomst, het enthousiasme en de steun van de Alphenaren. Woordvoerder Lidie Voorend: “Met deze avond hebben we een eerste aanzet gegeven om het huidige zorgsysteem te veranderen. We gaan vol goede moed verder want waar een wil is, is een weg. Wordt vervolgd!”