Beter laat dan nooit: Wethouder van Velzen omarmt SP verkiezingspunt!

29 oktober 2016

Beter laat dan nooit: Wethouder van Velzen omarmt SP verkiezingspunt!

Tijdens het begrotingsdebat lanceerde wethouder van Velzen het idee om als gemeenteraad ook maar eens te gaan vergaderen op locatie in onze kernen. Hiermee omarmt de wethouder één van de verkiezingspunten van de SP.

Al sinds de fusie van Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude tot één gemeente, pleit de SP ervoor om commissievergaderingen en gemeenteraadsvergaderingen op verschillende locaties in onze kernen te houden. Zo laat je zien dat je als gemeentebestuur echt naar je inwoners toe wilt komen. Als je ze tijdens de (commissie)vergaderingen ook echt de kans geeft om mee praten dan vergroot je de betrokkenheid alleen maar volgens de SP.

De afstand tussen bestuur en inwoners van onze gemeente is tijdens het bewind van dit college alleen maar toegenomen. Het rapportcijfer van 4,5 dat onze inwoners geven aan het college voor hoe ze betrokken worden bij de gemeentelijke besluitvorming is hier een schrijnend bewijs van.

SP raadslid Ronald Geurts: “Beter laat dan nooit dat de wethouder hiermee komt. Wel een beetje jammer dat er een dieprode onvoldoende van onze inwoners voor nodig is om hem tot dit inzicht te doen komen. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit verder door de wethouder wordt vormgegeven. Dit college roept veel, maar als het om de uitvoering gaat… We verwachten dan ook concrete voorstellen van de wethouder voor het eind van het jaar. Zo niet dan komen we er (wederom) zelf mee.”

Het door dit college gepredikte “Nieuw en Anders” zou middels een innovatief wijken en kernen beleid ervoor zorgen dat onze inwoners echt betrokken zouden worden bij de besluitvorming rond hun leefomgeving. Daar is niet veel van terecht gekomen. Na zo’n twee en half jaar kan wethouder van Velzen op dit gebied nog geen resultaten laten zien. Tijd voor een grondige evaluatie zou je zeggen. Maar dan komt de moeilijkheid naar boven: Er is niet echt iets wat je kan evalueren, er is immers nauwelijks iets gedaan.

De SP blijft doorgaan in haar strijd om ervoor te zorgen dat onze inwoners meer zeggenschap krijgen over hun eigen leefomgeving.