SP Alphen aan den Rijn aanwezig bij aftrap Nationaal Zorgfonds tour

2 december 2016

SP Alphen aan den Rijn aanwezig bij aftrap Nationaal Zorgfonds tour

Foto: Iris van de Kolk / Iris van de Kolk

Zaterdag 26 november heeft de SP Alphen aan den Rijn meegedaan aan de protest mars voor het Nationaal zorgfonds in Den Haag. Meer dan 3000 sympathisanten van het Nationaal zorgfonds hebben een bijeenkomst bijgewoond op het spuiplein en zijn daarna in een protest mars door het centrum van Den Haag gelopen als steunbetuiging.

Namens SP Alphen aan den Rijn hebben onder meer raadslid Harre van der Nat, commissielid Iris van de Kolk, bestuursleden Bert Nollen en Erica Westerweel, maar ook ras activist Remco Smit meegelopen in de protestmars. Harre van der Nat: 'Het was een bijzondere ervaring om zoveel gelijkgestemden bijeen te zien komen voor betere zorg voor iedereen. De zorg is van ons en niet van de zorgverzekeraars. Met dit protest wordt dat weer zichtbaar.' Commissielid Iris van de Kolk deelt deze mening: 'Tien jaar marktwerking heeft ons niks opgeleverd behalve kwalitatief slechtere zorg onder de druk van de zorgverzekeraars, die ook nog eens duurder is geworden. Met dit initiatief laten wij zien dat we dit niet langer pikken.'

Remco Smit, Harre van der Nat en Iris van de Kolk op het Spuiplein in Den Haag
Foto: Iris van de Kolk / Iris van de Kolk

Het Nationaal zorgfonds wordt inmiddels gesteund door de SP (eveneens initiatiefnemer), 50 plus, partij van de dieren en de FNV. Op dit moment hebben al meer dan 220.000 mensen laten weten een nationaal zorgfonds te zullen steunen. Dit initiatief strijd voor een basisverzekering met GGZ, fysio en tandarts zonder eigen risico. Het eigen risico is namelijk een boete op ziek zijn volgens de SP.

Wilt u ook uw steun betuigen? Laat dan uw gegevens achter op: nationaalzorgfonds.nl. De komende tijd zal SP Alphen aan den Rijn ook weer actie voeren voor het nationaal zorgfonds. Meer info hierover kunt u vinden op: facebook.com/NationaalZorgFondsAlphenaandenRijn