Werkbezoek SP Fractie: Nieuwbouw van koeienstal inzet bij verbreding van Steekterbrug

27 maart 2017

Foto: Iris van de Kolk / Iris van de Kolk

Eerder sprak een meerderheid van de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn de wens uit om de Steekterbrug niet alleen te vervangen maar ook te verbreden. De verbreding met twee extra rijstroken maakt het mogelijk om eventueel extra asfalt in de toekomst aan te kunnen leggen.

SP fractievoorzitter Harre van der Nat verteld: 'De SP fractie stemde wel in met de vervanging van de Steekterbrug maar niet met de verbreding aangezien er geen noodzaak is en komt om een extra weg daar aan te leggen. Bovendien is er geen geld voor en de inbreuk op de directe omgeving aanzienlijk.'.

De impact voor de twee boerderijen die pal naast de Steekterbrug liggen is groot. De boerderij die het dichtste bij de brug ligt zal worden gesloopt en de andere krijgt op een halve meter afstand van de gevel van hun stal een talud dat hoger is dan de stal zelf. Niet alleen is de stal niet geheid er bevindt zich pal onder de stal een gierkelder. Het is aannemelijk dat de stal bij het in de grond slaan van een damwand schade en scheuren op zal lopen. Bij de aanleg van het fietspad langs de boerderij was dit immers ook al het geval. Als de inhoud van de gierkelder in het grondwater terecht komt is dat rampzalig en bovendien een milieudelict.

Ook voor de 100 koeien van familie de Jong is het onwenselijk dat zij in deze stal moeten blijven als het talud wordt aangelegd. De damwand zal er voor zorgen dat er geen wind meer door de stal kan waaien en dit is nodig om de gassen, fijnstof en insecten het hoofd te bieden. Daarnaast is het voor de in de stal rustende en melkgevende koeien niet wenselijk om op een halve meter van de gevel dag en nacht verkeer te hebben dat voor geluid en stankoverlast zorgt. Dat zorgt voor stress bij de koeien.

Oplossing voor de problemen in de maak

De besluitvorming ligt slechts ten dele bij de gemeente Alphen aan den Rijn. De Provincie Zuid-Holland zal het grootste gedeelte van de uitvoering en kosten op zich nemen. Juist daar is bekend geworden dat de besluitvorming moest worden uitgesteld omdat er een nieuw plan is om bij de verbreding van de Steekterbrug juist een grotere bocht aan te leggen, waardoor de complete stal van de boerderij van familie de Jong zal verdwijnen, nog niet goed onderzocht is. Het plan heeft vele voordelen. De koeienstal kan elders op het land van familie de Jong worden gebouwd doordat gemeente en Provincie het land nodig hebben waar de stal nu op staat en daarvoor kunnen betalen. Aparte rijstroken voor fietsers en auto’s wat de veiligheid van het wegverkeer ten goede komt zijn dan ook mogelijk.

Als de Provincie Zuid-Holland toch vast zal houden aan de eerdere plannen zal de SP fractie het college van Alphen aan den Rijn vragen om deze oplossing alsnog mogelijk te maken. Dat zijn we aan deze hardwerkende mensen simpelweg verplicht.

heel veel succes met deze goeie actie !