Tekenen bij het kruisje

23 mei 2017

Tekenen bij het kruisje

Foto: Ronald Geurts

“…..zodat besluitvorming in juli tekenen bij het kruisje is.”. Zo beëindigt wethouder du Chatinier zijn oekaze over de verdere uitvoering van de transformatie SWA aan de collegepartijen. Reden genoeg voor de fracties van SP, GL, PvdA en RGL om hem tijdens de raadsvergadering hierover te bevragen. Het werd een roerige aangelegenheid.

Opvallend
Het was opvallend dat de vragen hierover - toch rechtstreeks gesteld aan wethouder du Chatinier – beantwoord werden, namens de coalitie, door wethouder van Velzen. Eigenlijk best slim. Want op de vraag aan wethouder du Chatinier; “Klopt het dat u middels een mail aan de coalitiepartijen aangegeven heeft dat het college en de coalitie vooraf sluitende afspraken maken over de transformatie van het werkbedrijf zodat er bij besluitvorming in de raad alleen nog maar bij het kruisje kan worden getekend?” zijn er maar twee antwoorden mogelijk. Ja het klopt – en daarmee wordt de gemeenteraad bewust buitenspel gezet – of nee het klopt niet en dan wordt de raad bewust verkeerd voorgelicht, een politieke doodzonde. Hoe redt het college zich daar nu uit?

Coalitieoverleg
Inderdaad door het te gooien op informeel coalitie overleg. Mijnheer Geurts; het is toch logisch dat de coalitie regelmatig overleg heeft en dat we dat bevestigen per mail. Dat doet u toch ook als oppositie. Is heel normaal hoor, niks aan de hand, hoe komt u er bij? Er wordt helemaal niks voorgekookt hoor.

Context
Laten we de collegereactie eens in context plaatsen. In december 2016 kwam portefeuillehouder de Leest met een voorstel voor de positionering van het nieuwe Werkbedrijf. Het college koos ervoor om het Werkbedrijf onder te brengen als afdeling van de gemeente. Heldere keuze, deze stuitte echter op grote weerstand in de commissie. Tijdens maar liefst twee commissievergaderingen werd het de wethouder duidelijk gemaakt dat behalve zijn eigen partij D’66 geen enkele andere partij het collegevoorstel steunde. Dat bleek ook wel tijdens de tumultueuze raadsvergadering van december. Bijna een echte crisis.

Afijn de gemoederen wat bedaard en in januari 2017 beslist de raad dat er een werkgroep Participatiewet wordt opgericht om het proces te begeleiden. Daarnaast wordt er een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de positionering van het nieuw te vormen Werkbedrijf. Dat rapport is in april opgeleverd. Omdat volgens ons (SP, PvdA, GL en RGL) een goede positionering van het nieuwe Werkbedrijf het fundament is van het succes hebben wij tijdens de april raad een motie ingediend om daarover een uitspraak van de raad te vragen. Deze motie heeft het, ondanks steun van de VVD, niet gehaald. (Zie ook: Haalt ie het of haalt ie het niet)

Niet vreemd dat de VVD een motie steunde die zich uitsprak voor een sterk Werkbedrijf en de bijbehorende sterke onafhankelijke positie van haar directeur. Dat is immers de rode draad geweest in hun standpunten gedurende het gehele proces. Overigens ook van NE en SGP om maar eens twee andere partijen te noemen.

Eigen mening
Maar een coalitiepartner die een eigen mening heeft dat kan natuurlijk niet. We moeten niet hebben dat coalitieraadsleden zelf gaan nadenken dat doet het college wel voor hun hoor. Straks neemt de raad nog zelfs hun eigen beslissingen – het moet niet gekker worden!

Buitenspel
Een beetje cynisch, maar zo is het natuurlijk wel. Op zo’n belangrijk onderdeel als de uitvoering van de Participatiewet wordt de gemeenteraad buitenspel gezet. Naast de mail van de wethouder zijn er documenten bij de collegepartijen die het hele traject al vormgeven. Als de coalitiepartijen tekenen bij het kruisje van het college is er geen enkele discussie in de raad meer mogelijk en dat is diep triest. Ik roep dan ook raadsleden van de coalitiepartijen op om je verantwoording als raadslid te nemen en zonder last of ruggenspraak (ook niet van het college) dit proces verder in te gaan. Daar ben je tenslotte toch voor gekozen.

Voorspelling
Tot besluit een korte voorspelling. In het collegevoorstel van juli wordt het nieuwe Werkbedrijf genoemd als een intern verzelfstandigde werkmaatschappij, maar organisatorisch wordt het gewoon een afdeling van de gemeente met een afdelingsmanager die rapporteert aan de directeur Sociaal Domein en die ondergeschikt wordt aan het Serviceplein. De collegepartijen gaan unaniem akkoord en prijzen het college voor hun standvastigheid en inzicht. Tja, standvastig is het wel want zij hebben vastgehouden aan hun oorspronkelijke voorstel. Inzicht? Nee.

Wij (SP, RGL, PvdA en GL) gaan er in het ieder geval alles aan doen om deze voorspelling niet te laten uitkomen.

- Ronald Geurts