SP: behoud Castellum, maar zet vooral in op een breder cultureel aanbod.

14 juni 2017

SP: behoud Castellum, maar zet vooral in op een breder cultureel aanbod.

Foto: Iris van de Kolk

Het Castellum Theater is gebouwd in een tijd dat het economisch mee zat en dat het geld tegen de plinten klotste. Dat we achteraf wellicht een gebouw hadden moeten bouwen dat geschikter zou zijn voor een meer multifunctionele invulling dat telt vanaf nu niet meer mee. Behalve dan dat de samenleving met de politiek voorop moet leren van haar verleden, een verleden dat werd ingeven door de verzakelijking van de culturele sector.

De opleidingen cultuurmanagement en kunstmarketing doen hun intrede, de kunstbezoeker wordt klant en de kunstenaar wordt creatief ondernemer. Dit alles in banen geleid door een democratische meerderheid in de verschillende overheidslagen. En daardoor het verdwijnen van de cultuurzorg als noodzaak.

Cultuur werd een hobby en enkel gezien als een kostenpost. Overheidssteun werd door de politiek gezien als een marktcorrectie, waarbij de schaamte werd verbonden met geklets over een sterker vooruitzicht van de cultuurindustrie als verdienmodel. Deze neoliberale ideologie laat zich echter zelden tot nooit, ook niet door cijfers en berekeningen, ompraten. Het enige medicijn hiertegen moet vanuit de kunstsector zelf komen. En dan niet vanuit de top, de managers en bestuurders, de universiteiten en hogescholen, die zich de kunst eigen hebben gemaakt om te sturen op winsten, waardoor theater steeds meer als entertainment wordt gezien in plaats van als kunstvorm. De gehele sector moet hierbij betrokken worden en ook al die mensen die in theater, toneel en dans meer zien dan alleen een avondje uit.

Tijd voor een cultureel verzet
SP fractievoorzitter Harre van der Nat: 'Een cultureel verzet tegen de heersende zakelijke efficiëntie en de ondernemersretoriek. Dat is wat er nu moet komen'. Of het nu gaat over sociale zekerheid, gezondheidszorg, migratiebeleid of zoals in dit geval cultuurpolitiek, telkens is het beleid eropuit om alternatieve en minder luide stemmen structureel onderuit te halen.

Het gaat erom nu de juiste keuzes te maken
Er liggen drie keuzes voor. Het college is duidelijk over haar keuze. Een scenario waarbij er een transformatie van Castellum naar het hart van Alphen moet komen, waar nieuwe initiatieven op het gebied van muziek, kunst, cultuur, creativiteit, maatschappelijk en sociaal voor kinderen, jongeren, ouderen en iedereen daar tussenin een plek krijgen. Deze keuze krijgt ook de voorkeur van de SP. De kans op een groter aanbod en dat mensen mee kunnen doen die cultuur en kunst een warm hart toedragen is zo het grootst.

Oproep aan college om met de gehele kunstsector in gesprek te gaan
Wat hebben we eraan als er wel meer ruimte komt voor optredende bandjes als er geen voldoende aanwezigheid is van oefenruimtes voor die bandjes. Van der Nat: ‘Ik zou graag zien dat het college niet alleen praat met de mensen die de leiding hebben in het theater, maar ook met de mensen die de leiding hebben in alle vormen van culturele expressie die Alphen en omgeving herbergt.’. Verder bestaat het gevaar dat de dorpen in het voormalige Rijnwoude, Boskoop en de andere kernen die onze gemeente rijk is er bekaaid afkomen. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld het Parktheater, het tienercentrum Max en het ontbreken van een jongerencentrum.

Een breder sociaal programma is hierbij wenselijk, waaruit zal blijken of een gezonder evenwicht gevonden kan worden in de cultuurwereld binnen onze gemeente, die zoveel meer is en aanspreekt dan alleen het Castellum. Dit laatste is geen vraag, maar een gedachtegang, die niet langer achteraan in de coulisse wordt gezet als het aan de SP fractie ligt.

Reacties

Het Castellum vind ik een fantastisch theater, maar Ik heb het idee dat veel geld naar het management verdwijnt!
De echte artiesten verdienen op een een paar lui aan de top na niet het zout in de pap niet