SP: Onderzoek naar terugkeer conciërge op school

4 juli 2017

SP: Onderzoek naar terugkeer conciërge op school

Foto: Harre van der Nat

De SP fractie is blij met de toezegging van het college om een onderzoek te starten naar de mogelijkheden om de conciërge weer terug te laten keren op de scholen in de gemeente Alphen aan den Rijn. De SP vroeg hierom door middel van een motie tijdens de raadsvergadering van 29 juni, die is overgenomen door het college.

SP fractieleider Harre van der Nat: 'De werkdruk op scholen en zeker in het basisonderwijs is torenhoog. Vanwege eerdere bezuinigingen in het onderwijs zijn taken van de conciërge vaak door leerkrachten en ouders overgenomen.'.

Niet alleen de kosten, maar ook de behoefte bij schoolbesturen zal worden gepeild. Daarnaast zal gekeken worden naar de mogelijkheid om daar de SWA bij te betrekken. De banen die kunnen worden gecreëerd zijn zeer geschikt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of met een beperking.

Een schone en veilige werk- en leeromgeving is niet alleen noodzaak, maar moet ook het uitgangspunt zijn. Conciërges zullen niet alleen een taak hebben bij het ondersteunen en uitvoeren van het schoonmaken van de school, het facilitair ondersteunen van de leerkrachten, maar ook een aanspreekpunt zijn in de scholen als het gaat om de veiligheid.

De SP fractie ziet het onderzoek met vertrouwen tegemoet. Wij hopen en verwachten dat, dat zal leiden tot de terugkeer van de conciërges op de scholen.