SP steunt petitie ‘Groene stad zonder gif’ van Liset van Kampen tegen gebruik glyfosaat

23 juli 2017

Foto: Wikimedia

De SP is fel tegen het gebruik van glyfosaat als bestrijdingsmiddel
van de Japanse Duizendknoop. Dat is mede ook de reden waarom wij schriftelijke vragen hebben gesteld en een motie hebben ingediend samen met GroenLinks hiertegen, die helaas niet is aangenomen. Dit verbaasde ons zo zeer dat Iris van de Kolk, onze voorzitter, hier een opiniestuk over schreef om aan te geven waarom dit niet uit te leggen viel. De boodschap werd diep gevoeld door velen, maar er was een iemand die meteen actie wilde ondernemen en dat is Liset van
Kampen. Zij is een petitie gestart om het gebruik van glyfosaat in onze
gemeente een halt toe te roepen. Wij ondersteunen haar petitie van harte en hebben haar dat ook persoonlijk laten weten.

Net zoals Liset zijn wij van mening dat glyfosaat te gevaarlijk is om te gebruiken tegen de Japanse Duizendknoop door de schade die het kan aanrichten aan de overige flora, maar ook aan (huis)dieren, bijen, waterdieren en bodemorganismen. Daarbij is dit middel waarschijnlijk kankerverwekkend en dus ook schadelijk voor de mens. Er zijn genoeg milieuvriendelijke alternatieven om deze plant te bestrijden en glyfosaat inzetten is dus niet nodig. Glyfosaat vernietigt de duizendknoop ook niet definitief. Wij hopen dan ook dat Liset haar doel van 1500 handtekeningen haalt en het college van B&W op andere gedachten brengt. Je kunt haar petitie hier vinden. Teken de petitie en zorg dat je vrienden en familie ook tekenen, want samen staan we sterk!

Mochten er zich protestacties voordoen dan zullen wij dat als SP steunen. Onze leefomgeving is te belangrijk om dit niet te doen. Op 12 oktober zal Liset de petitie overhandigen aan het college tijdens de raadsvergadering op het stadhuis en wij zullen daar bij zijn. Het is een openbare vergadering waar iedereen bij aanwezig mag zijn, dus kom ook en laat van je horen!