Laat de MFA’s gewoon buurthuizen blijven.

8 september 2017

Laat de MFA’s gewoon buurthuizen blijven.

Foto: Tim

In de commissie Sociaal Maatschappelijk Domein van 7 september 2017 werd het voorstel van het college over de harmonisatie beleid rond de MFA’s besproken. MFA staat voor multifunctionele accommodaties, een moeilijk woord voor buurthuis of gemeenschapshuis. Het college wil dat de buurthuizen een bedrijf worden. Niet zomaar een bedrijf maar een commerciële organisatie die maatschappelijk onderneemt. De SP kiest duidelijk voor een andere koers. Buurthuizen hebben een welzijnsfunctie, een maatschappelijk belangrijke rol.

Voor de SP zijn de kernwaarden van een succesvol buurthuis; gastvrijheid en verbinding in de wijk. Juist die verbinding in de wijken is voor ons essentieel. Want daar ligt de kracht. Maak er een commerciële organisatie van en je haalt het hart uit het buurthuis. En dat hart
zijn vaak de betrokken vrijwilligers die met hart en ziel het werk in hun buurthuizen uitvoeren. Eén van de insprekers noemde het treffend: Je doet het voor de wijk. Maak er een commerciële onderneming van en het geld wordt leidend. Dat kan niet de bedoeling zijn zegt de SP.

Betekent dat dan dat wij niet willen dat er in de buurthuizen extra activiteiten mogen worden ontwikkeld? Tuurlijk niet. Als er kansen zijn om het palet aan activiteiten van het buurthuis te verbreden dan moeten ze dat zeker niet nalaten. Wat de SP betreft ligt daar dan ook een duidelijke sterk ondersteunende rol voor de gemeente.

Wethouder van Velzen is het eens met onze analyse en komt terug met een nieuw voorstel waarin opmerkingen van de SP worden meegenomen.