SP pleit voor aankoop aandelen duurzame energiecoöperatie Eneco

25 oktober 2017

SP pleit voor aankoop aandelen duurzame energiecoöperatie Eneco

Foto: SP

De SP gaat tijdens de behandeling van de begroting op 26 oktober een motie indienen voor onderzoek naar het aankopen van Eneco aandelen met de Nuon gelden. Er is momenteel een hevige discussie gaande rondom de toekomst van Eneco. Zelf pleit de centrale ondernemingsraad er voor dat de aandelen in de handen van gemeenten blijft. De SP is hier groot voorstander van en wil tegen de trend in kijken of het mogelijk is aandelen te kopen.

Eneco staat bekend als een energiecoöperatie die momenteel nog voor de meerderheid in handen is van Nederlandse gemeenten. SP fractievoorzitter Harre van der Nat wil dat dit zo blijft en hoopt ook de bredere discussie rondom energiebeheer en opwekking aan te zwengelen. Van der Nat: 'Momenteel zie je dat een aantal gemeenten van haar aandelen af wil voor kort gewin in plaats van vasthouden aan een duurzame toekomst en dat is een slechte zaak.' In Alphen aan den Rijn werd de pot met Nuon gelden vooral gezien als grote graai en grabbelton in de afgelopen jaren zijn er tientallen miljoenen uitgevist. Dat moet stoppen wat de SP betreft. Er is nu nog zo'n 10 miljoen over van deze pot, die ingezet kan worden voor een duurzaam doeleinde.

Eneco onderscheidt zich ten opzichte van andere coöperaties door zowel duurzaam als betaalbaar te zijn. Zij scoorde volgens Wise Nederland een 7 op duurzaamheid in 2016. Ter vergelijking Nuon en Essent scoorden slechts een 4,2 en 3,0 respectievelijk. Eneco is nu nog grotendeels in Nederlandse handen, wat zorgt voor meer zeggenschap over de manier van opwekking van onze energievoorziening. Dat is wat de SP betreft een groot goed. Van der Nat ziet dit dan ook in een breder kader: 'Wij zien graag dat de gemeente Alphen aan den Rijn vol gaat inzetten op de energietransitie en daar speelt de opwekking en beheer van onze energie een grote rol in. Nu is er een mogelijkheid om de eerste grote stap te zetten door Eneco in Nederlandse handen te houden.'