Nachtelijke sluiting HAP zou een verschraling van de regionale zorg betekenen.

16 december 2017

Nachtelijke sluiting HAP zou een verschraling van de regionale zorg betekenen.

Foto: SP

Aan de voorzijde van het Alrijne ziekenhuis was een demonstratie tegen de nachtelijke sluiting van de HAP (huisartsenpost). Deze demonstratie was georganiseerd door inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn. Wij waren hierbij aanwezig om onze steun te betuigen. Ook stichting basisziekenhuis moet was van de partij. Naar alle waarschijnlijkheid zal begin 2019 de HAP in de nacht sluiten onder dwang van de zorgverzekeraar Zorg & Zekerheid.

Dit alles is het gevolg van de vermarkting van de zorg waardoor er een tekort aan zorgpersoneel is ontstaan en waarbij elke euro telt. Lijsttrekker Harre van der Nat: 'Klantvriendelijkheid en dienstverlening gaat ten koste van winstbejag en de marktpositie van de zorgverzekeraar, dat moeten we stoppen'

Foto: SP

Van der Nat sprak tijdens deze demonstratie tegen de aanwezige mensen. De reden om de nachtelijke uren te sluiten omdat er maar enkelen gebruik van zouden maken is geen gegronde reden. We doen de brandweerkazerne in Alphen aan den Rijn toch ook niet dicht in de nacht als ze maar enkele malen uitrukken gaf hij aan. In het verleden hebben wij ons samen met de inwoners van Alphen tegen de sluiting van de nachtapotheek verzet. Toen is door de zorgverzekeraar beloofd dat de HAP in de nacht niet zou sluiten. Die belofte bleek dus niets waard.

Ik vind het in een verzorgingsgebied van meer dan 100.000 mensen niet kinnen.
Overigens belachelijk dat een huisarts, Gebel, zich voor het karretje laat spannen van de zorgverzekeraars.
Vreemd dat hij het argument personeelstekort noemt terwijl de zorgverzekeraars het over geld hebben.
Het likt wel of Gebel de aanstichter is.
Ik heb ook de indruk dat de gemeenteraad niet geïnteresseerd is; op een paar leden na.
Dit kan gewoon niet.
Succes met de actie.
Vriendelijke groet
Hans Smeets