Buschauffeurs verdienen beter!

4 januari 2018

Buschauffeurs verdienen beter!

Buschauffeurs in heel Nederland hebben het werk neergelegd. Dat is meer dan terecht. Zij hebben het recht om tijdens het werk normaal naar de wc te kunnen, een fatsoenlijke pauze te hebben en een eerlijk loon te verdienen. Voorzitter Iris van de Kolk: 'Wij zijn vanochtend bij hen langsgegaan met koeken op het remise terrein om ze een hart onder de riem te steken. Hierbij hebben we uitgebreid met hen kunnen praten over de slechte omstandigheden waaronder zij hun werk moeten verrichten. Het is glashelder dat het zo niet langer kan.'

Sinds de invoering van de marktwerking staan de kwaliteit en hun arbeidsvoorwaarden steeds verder onder druk. Buslijnen verdwijnen, de werkdruk wordt hoger en de kwaliteit minder. Lijsttrekker Harre van der Nat: 'De buschauffeurs houden van hun werk en vinden het ontzettend vervelend wanneer er lijnen geschrapt worden en de fijnmazigheid van het OV verdwijnt. Ook zij laten bijvoorbeeld liever geen ouderen in de koud staan. Dat gaat hen aan het hart. De situatie zoals deze nu is, is geen houdbare situatie.' Het openbaar vervoer is geen markt in onze ogen. Daar zullen wij ons, samen met de buschauffeurs en het buspersoneel, hard voor blijven maken. De SP staat achter hen, want de chauffeurs, machinisten én reizigers verdienen beter.