Brede steun voor motie verkleinen onderwijs achterstanden

17 december 2018

Brede steun voor motie verkleinen onderwijs achterstanden

Foto: Anouk Pross / Anouk Pross

Steeds meer kinderen, die dezelfde talenten hebben, krijgen geen gelijke kansen meer. Dit kan komen door het opleidingsniveau van de ouders, de financiële situatie van het gezin en de buurt waarin zij opgroeien. Kinderen die in een gezin opgroeien waar het financieel niet zo goed gaat hebben structureel minder bijles en huiswerkbegeleiding. Studiekring Alphen aan den Rijn geeft ook aan dat kinderen met een persoonsgebonden budget steeds minder gebruik maken van bijles en/of huiswerkbegeleiding. Hierop heeft de SP een motie ingediend en deze is overgenomen door CDA wethouder Han de Jager. SP fractievoorzitter Harre van der Nat: ‘Dit is geen goede situatie alle kinderen in Alphen aan den Rijn, ongeacht hun afkomst en financiële situatie, moeten dezelfde kansen krijgen zodat zij met succes hun school kunnen afronden en hun talenten kunnen ontwikkelen.’

De motie geeft het college de opdracht om samen met basisscholen, middelbare scholen en andere partners hierover een visie op te stellen. Wij vinden dat deze visie zoveel mogelijk buurtgericht moet zijn, waarbij per buurt aangegeven wordt wat er nodig is om de kansengelijkheid te bevorderen. De wethouder heeft dit voorstel toegezegd en komt in 2019 met een plan. Daarnaast kon het voorstel op brede steun rekenen van de overige raadsfracties, wat een belangrijk signaal geeft naar de inwoners van Alphen aan den Rijn geeft dat onderwijs hoog in het vaandel van deze gemeente staat. Van der Nat: ‘De kinderen die hier gebruik van gaan maken kunnen door middel van deze begeleiding voor zichzelf aan een betere toekomst bouwen. Door deze groeiende kansenongelijkheid wordt je zelf ontwikkelen in het onderwijs steeds minder voor iedereen.’