Zeecontainers zijn geen woning: Wethouder van As, help ons aan goedkope huurwoningen!

6 februari 2019

Foto: Iris van de Kolk / SP Alphen aan den Rijn

Ze kwam net uit de douche toen de huisbaas in haar kamer stond. ‘Er staat nog rommel in de gang!’ Begon de huisbaas zonder er erg in te hebben dat de 24-jarige bewoonster van het ‘antikraakpand’ met alleen een handdoek om haar lijf stond. Hij was zonder kloppen binnengekomen. Dit is één van de vele voorbeelden van de zorgwekkende woonsituatie van jongeren die geen sociale huurwoning kunnen krijgen. Ondertussen zijn er partijen in Alphen die dit soort alternatieve woonvormen een pracht idee vinden als oplossing voor de woningnood. Wij van ROOD, jong in de SP dus niet.

Een goed voorbeeld hiervan is Nieuw Elan raadslid Evon Zevenbergen. Hij stelde voor om maar containerwoningen voor jongeren te bouwen. Waarschijnlijk was hij vergeten hoe dit in Groningen af is gelopen? Waar studenten in de zomer buiten onder een partytent moesten slapen. Dit vanwege de verstikkende hitte in de nauwelijks te isoleren zeecontainer. En die nu midden in de winter met vier truien aan en meerdere dekens over zich heen het nog steeds koud hebben.

Maar nu terug naar Alphen aan den Rijn. Voor een fatsoenlijke sociale huurwoning is de gemiddelde wachttijd inmiddels al 7 jaar. Het afbraakbeleid van de VVD, waardoor woningbouwcorporaties zich blauw betalen aan belastingen bedoeld voor multinationals en noodgedwongen het mes in hun huizenvoorraad hebben gezet, en de financiële crisis heeft gezorgd voor grote tekorten in de woningbouw. Ondertussen bouwen gemeenten ook niet genoeg bij in het lagere huursegment en als het gaat om goedkope koopwoningen. Het gevolg is dat de woningmarkt muurvast zit. De inmiddels peperdure bouwgrond wordt doorverkocht aan vastgoedcowboys in de hoop dat zij ons uit de brand helpen. Maar niets is minder waar. Jongeren en starters trekken hierdoor aan het kortste eind. Ze staan vaak jaren in de wacht totdat er een plekje onder de zon voor hen beschikbaar is en de huurprijs rijst ondertussen de pan uit. Gemiddeld is deze de afgelopen 6 jaar al 30 procent gestegen.

Wat onze actiegroep ROOD niet kan accepteren is dat dit resulteert in gebrekkige woonruimtes als containerwoningen, vervallen (anti)kraak panden of de bijna onbetaalbare woningen van de particuliere verhuur! Waar bij de laatstgenoemde, de staat van de woning vaak net zo slecht is als het humeur van de huisbaas. Geef de woningbouwcorporaties de financiële ruimte om goedkope woningen bij te bouwen. De leegstand moet terug naar nul en maak hier betaalbare woningen van. In zowel de dorpen als in Alphen stad kan met behoud van groen prima gebouwd worden. Gebieden als de oude Rijnzone zijn geschikt voor sociale woningbouw. Zet de gemeente aan het werk! Sterker nog, wethouder Gerard van As, ga voor ons bouwen op deze plekken en zo snel mogelijk! De wil is er. Nu nog de daad! Want Gerard en Evon, wonen is geen markt, maar een recht. Om de daad bij het woord te voegen zal ROOD vrijdag 8 februari en zaterdag 9 februari met een heuse containerwoning op het Rijnplein staan. Hier staan we solidair met de jonge huurder en vragen wij hen wat zij willen, want er wordt altijd veel gepraat over jongeren, maar weinig met hen. Dat gaan wij veranderen!

Dit opiniestuk is geschreven door:
Daniel Boer, ROOD Alphen en Iris van de Kolk, SP raadslid