De redding van stichting MAX?

29 maart 2019

De redding van stichting MAX?

Foto: Iris van de Kolk

De SP en ROOD Alphen aan den Rijn hebben samen met het tienercentrum Stichting MAX op donderdag 28 maart een manifestatie gehouden bij het stadhuis van Alphen aan den Rijn. De Alphense popformatie Venhill maakte luid en duidelijk dat het laatste poppodium van Alphen aan den Rijn behouden moet blijven.

ROOD leider Daniel Boer: ‘De manifestatie was bedoeld om stichting MAX te redden. De gemeente Alphen aan den Rijn is namelijk van plan om hun pand te slopen om daar de nieuwe locatie van het Ashram College te bouwen. Dit zorgt er voor dat stichting MAX niet verder zou kunnen gaan met de belangrijke taken die zij vervult binnen onze gemeente. Daarnaast zorgt de dreigende sluiting ook voor onzekerheid bij de huurders van het gebouw en de partners van MAX.’

SP fractievoorzitter Harre van der Nat vervolgt: ‘We geven het college een allerlaatste kans om onze popcultuur, een open poppodium en tienercentrum MAX te laten bestaan’ Een motie die dat af zou dwingen was na toezeggingen van het college uiteindelijk niet ingediend maar aangehouden. Op het moment dat blijkt dat dat niet lukt komt die motie alsnog op tafel. Dan is het aan de raad om te beslissen.

Stichting MAX is een tienercentrum in Alphen aan den Rijn die allerlei activiteiten organiseren zoals kinderfeesten (jonger dan 15), thema feesten (in alle leeftijdscategorieën) maar ook bieden ze een podium aan bands. De afgelopen tijd zijn er wel door de gemeente alternatieve locaties aangeboden maar die waren allemaal niet handig/ haalbaar. Zo was voorgesteld om het te plaatsen in het theater Castellum, maar hoe kan je feesten geven in de hoek van een theater?

De SP en ROOD willen benadrukken hoe belangrijk het is om in een gemeente met meer dan 111.000 inwoners een plek te hebben waar jongeren veilig feesten kunnen houden worden, maar waar ook beginnende bandjes kunnen optreden.

De zangeres van Venhill werd aan het einde van het optreden aangesproken door een buurtbewoner die het geluid te hard vond.. Haar antwoord ‘dat is precies de reden dat we een poppodium willen, dan kunnen we binnen muziek maken’

Foto: Iris van de Kolk

Ook was SP Tweede Kamerlid Peter Kwint aanwezig . Hij sprak over het belang van poppodia en sprak ook woorden voor de toekomst. Want over twintig jaar, zullen we ons realiseren dat het ongelofelijk zonde is dat al deze poppodia verdwenen zijn en dat we ze dan voor ongelofelijk veel geld weer allemaal moeten gaan bouwen. Zonder sfeer, zonder geschiedenis terwijl we het nu hadden kunnen redden. Want het verdwijnen van poppodia gebeurt niet alleen in Alphen, het is een landelijke “trend”.

Foto: Iris van de Kolk

Na de speech en het knallende optreden van Venhill bood Jeroen de Nie, van stichting MAX, een manifest aan wethouder Han de Jager aan. Dit manifest was ondertekend door 60 ondernemers en prominente Alphenaren waar ze het belang van stichting MAX benadrukte. Later werd er in de raadzaal een petitie, die ondertekend is door 1296 mensen, aangeboden aan de burgemeester door Alphenaar Martijn Deuze Zohlandt. Deze petitie benadrukte het belang van stichting MAX en vraagt om een nieuw onderkomen voor stichting MAX. De SP en ROOD hopen dat de coalitie luistert naar al deze mensen en alsnog besluit om voor stichting MAX een goed, nieuw onderkomen wordt gevonden. Of misschien nog beter: dat ze helemaal niet weg moeten.