Alpherium mag niet vier hoog stapelen

15 mei 2019

Alpherium mag niet vier hoog stapelen

Foto: SP Alphen aan den Rijn

Het voorstel van Wethouder van As om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor container terminal  Alpherium is teruggestuurd. Er waren nog veel vragen en antwoorden waren er bijna niet. Het college wil graag een verklaring van bedenkingen van de raad om voortaan de containers in plaats van drie nu vier hoog te kunnen stapelen, iets wat al als proef gedaan is. Deze verklaring werd dan ook gevraagd op verzoek van Alpherium had daarom gevraagd. De SP vindt echter samen met bijna de voltallige raadscommissie dat het college haar huiswerk opnieuw moet doen. SP-fractievoorzitter Harre van der Nat reageerde als volgt op dit door Alpherium gewenste besluit: ‘Als het voorstel de geluidsoverlast voor de omwonenden zou verminderen zou het nog iets zijn. Maar wat hebben die mensen eraan als de vergunning van drie naar vier hoog gaat? De buitenranden kunnen best naar vier hoog maar als men op het hele terrein naar vier hoog kan dan verminderd het lawaai natuurlijk niet.’

Bovendien gaven omwonenden aan bij de SP dat hen niets is gevraagd, dat het wegdek van het terrein vreselijk slecht en ongelijk is waardoor men daar erg veel overlast van ervaart. En dat er na meer dan 10 jaar lang dag en nacht lawaai en gebonk van containers geen enkel vertrouwen meer is in het bedrijf. De conclusie was uiteindelijk dat op Nieuw Elan na alle andere partijen van mening waren dat dit voorstel te kort door de bocht was. Ook moest er eerst meer duidelijkheid komen over de gevolgen op de omgeving. Het voorstel komt terug in de commissie, gaat niet naar de raad en kreeg een stempel met een onvoldoende erop. Wat de SP betreft een terechte conclusie. Van der Nat: ‘Het college kan dan wel op hand van Alpherium zijn, maar ons gaat het erom dat de inwoners ook gebaat zijn bij de beslissing die hierover genomen wordt. Nu is daar totaal geen zicht op. Hopelijk komt wethouder van As snel met een beter voorstel, want de buurtbewoners willen graag uitsluitsel!’