SP voert derde telactie huisartsenpost uit op Moederdag

13 mei 2019

SP voert derde telactie huisartsenpost uit op Moederdag

Foto: Raymond Geertsen Fotografie / Raymond Geertsen Fotografie

De SP heeft op zondag 12 mei, Moederdag, voor de derde keer geteld bij de huisartsenpost in Alphen aan den Rijn. Waar de vorige twee tellingen nachtelijk waren, vond deze telling plaats overdag, van 7 uur ‘s morgens tot 7 uur ‘s avonds. De SP doet dit om te bewijzen dat de huisartsenpost niet in de weekenden en in de nachten moet gaan sluiten zoals zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid/ Achmea als doelstelling heeft. SP-Raadscommissielid Ginet Groep-Eijsackers: Zorg en zekerheid beweert bij monde van St. Samenwerkende Huisartsen Rijnland (SHR) voorzitter Ruud Gebel dat de HAP zou moeten sluiten omdat er gemiddeld maar 2,1 patiënten op de HAP afkomen in de nachten/weekenden, wat niet rendabel wordt geacht. Onze 12 uurs tellingen leverden de afgelopen twee keer al 28 en 43 patiënten op, wat bewijst dat ze onzin verkondigen om geld te besparen.’

Waar de andere tellingen van 7 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s morgens duurde was deze telling dus overdag. En dit keer was het aantal patiënten zelfs nog hoger: 70 patiënten! Daarnaast gebruikte er ook nog eens 54 mensen de Dag/Nacht apotheek en waren er 5 spoed uitdrukking van huisarts met chauffeur. Volgens de SP heeft de HAP dus wel degelijk nog bestaansrecht in Alphen aan den Rijn, niet alleen omdat het gewoon een basisvoorziening moet zijn in een stad met meer dan 100.000 inwoners, maar ook omdat bij al onze tellingen het aantal patiënten wat langs kwam bij de HAP 14, 21 of zelfs 33 keer hoger was dan het aantal patiënten waarvan men claimt dat gebruik maakt van deze voorziening.

De SP is van mening dat zorg een recht is en niet iets wat aan de markt moet worden overgelaten. Zoals wij ook vandaag dus hebben geconstateerd op Moederdag, blijken de bezoekersaantallen enorm te verschillen met wat de zorgverzekeraar ons wil doen laten geloven. Moeders, kinderen en uiteraard alle andere Alphenaren moeten kunnen rekenen op een bereikbare en geopende huisartsenpost. Groep-Eijsackers: Wij zullen doorgaan met actievoeren samen met de Alphenaren totdat hun huisartsenpost definitief behouden blijft. Dit recht hoort Zorg en Zekerheid hen niet af te pakken door middel van een ordinaire bezuiniging!’