Na redding van de MAX is JC The Cube ook van toekomst verzekerd!

14 juni 2019

Na redding van de MAX is JC The Cube ook van toekomst verzekerd!

Foto: Sam Groennou

Op donderdag 13 juni is de toekomst van jongeren centrum de Cube besproken. De SP had drie harde eisen voor de wethouder: achterstallig onderhoud moet worden hersteld, de huur moet fors omlaag of zelfs weg en er moet vanuit de gemeente meer respect zijn voor de vrijwilligers. Raadslid Iris van de Kolk legde uit: “Wij als SP hebben de problemen bij the Cube op de agenda gezet omdat wij vinden dat zo’n belangrijke voorziening in een dorp als Boskoop niet verloren mag gaan. We hebben het hier uiteindelijk over een hardwerkend team van vrijwilligers, jongeren die genieten en spelen in lokale bandjes die hier hun eerste meters kunnen maken, een mama café dat jonge moeders ondersteund en activiteiten voor hen die niet altijd even makkelijk kunnen meekomen in onze maatschappij. Ook The Cube is onderdeel van hetgeen wat St. MAX uniek maakt.” De wethouder maakte kenbaar deze eisen direct in te zullen willigen en de verdere details met Stichting MAX uit te werken na al eerdere vruchtbare gesprekken hierover.

De insprekers beaamde daarvoor al de woorden van raadslid van de Kolk. Vrijwilliger Jan Boer die begon bij de Tunnel, de voorganger van JC The Cube, stapte 5 jaar geleden binnen en kwam terecht in een puinhoop. “Het leek wel de graftombe van Toetanchamon, slechts één spotje op het plafond, ventilatie kapot, de riolering werkte niet en het was niet gestoffeerd. Op zijn zachts gezegd: het was er slecht aan toe.” Samen met stichting MAX hebben de vrijwilligers van The Cube het pand opgeknapt en representatief gemaakt. Maar al jaren gaat het niet goed: wegens slecht onderhoud, niet nagekomen afspraken door de gemeente en een veel te hoge huur. “Als de huur niet omlaag gaat, hebben wij als vrijwilligers besloten om ermee te stoppen: zo kunnen wij het niet redden.” Het is de afgelopen jaren zelfs zover gekomen dat vrijwilligers zelf geld moeten bijleggen om feesten te kunnen organiseren gaf de 14 jarige Luca van Delden aan.

De wethouder was het mede vanwege deze schrijnende feiten eens met de SP en gaf aan dat de afgelopen jaren vanuit de gemeente fout was omgegaan met The Cube: “Het beleid wat de gemeente heeft gevoerd was gebaseerd op zakelijke prijzen”. Ook gaf de wethouder toe dat de installaties naar behoren moeten werken. Hij heeft daarom toegezegd dat de huur omlaag gaat, het achterstallige onderhoud wordt gerepareerd en naar anderen oplossingen, samen met the Cube en stichting MAX, gekeken gaat worden. Van de Kolk was dan ook verheugd met het nieuws: “Complimenten aan de wethouder dat hij meegaat in de lijn die de SP heeft geschetst. Ik zie een wethouder die heel erg zijn best wil doen en heeft gedaan. Ik wil de vrijwilligers en alle Boskopers met deze beslissing feliciteren.” Al eerder voerde de SP actie voor de MAX samen met ROOD en we zijn blij dat beide jeugdcentra en poppodia nu behouden blijven.