Arbeidsmigranten verdienen ruimtes om te recreëren

1 juli 2019

Arbeidsmigranten verdienen ruimtes om te recreëren

Foto: SP / Iris van de Kolk

Tijdens de bespreking over het plan “Nadere regels huisvesting arbeidsmigranten” tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 juni heeft de SP een amendement ingediend omtrent recreatie mogelijkheden voor migranten. SP raadslid Iris van de Kolk: “Tijdens de commissie vergadering over dit plan heeft de SP al aangegeven dat een tal van aannames staan in de stukken die in onze optiek onjuist zijn en kan zich hier dan ook niet in vinden. Bijvoorbeeld het idee dat arbeidsmigranten als ‘economisch goed’ nodig zijn een valse aanname is. Wij zien deze arbeiders vooral ook als mensen. En in die gedachtelijn hebben wij dan ook een subamendement opgesteld”. De SP vindt dat als mensen hier komen werken, al is het maar tijdelijk, hun welzijn evengoed belangrijk is als dat van een ander.

Van de Kolk: ‘Natuurlijk is het zo dat iedereen die in deze gemeente woont of dit nu tijdelijk of permanent is geen overlast moet veroorzaken, maar hiervoor is ook vanuit de kant van de gemeente nodig dat zij zorgt dat de huisvesters mogelijkheden voor ontspanning en recreatie creëren en dit wensen wij duidelijker terug te zien in de stukken, want op dit moment is dit niet verder gespecificeerd dan dat er gemeenschappelijke ruimte dient te zijn en dat de verhuurder verantwoordelijk is voor enige overlast, maar tegelijkertijd de huurder verantwoordelijk is voor wat er zich afspeelt binnen zijn of haar woonruimte. Dat spreekt elkaar enigszins tegen en is ook niet specifiek genoeg. Daarom dienen wij samen met RijnGouweLokaal een amendement in die het college opdraagt om in de beleidsstukken een controleerbare eis of richtlijn op te nemen dat er de mogelijkheid tot ontspanning en recreatie ter preventie van overlast en bevordering van het welzijn van de arbeidsmigrant moet zijn in elk complex bedoeld voor de huisvesting van arbeidsmigranten en dat deze faciliteiten ten allen tijden dienen te functioneren. De huisvesters van arbeidsmigranten moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen.’

De raad heeft helaas niet ingestemd met het amendement: ‘Wij vinden het als SP erg jammer dat de raad op dit punt niet wil opkomen voor de rechten van de arbeidsmigranten. Wij denken namelijk nog steeds dat het erg belangrijk is voor zowel de migrant als de inwoners van de gemeente als arbeidsmigranten gewoon in het complex waar ze wonen kunnen recreëren en ontspannen. Zowel vanwege de preventieve werking die er vanuit gaat met betrekking tot de ervaren overlast als het feit dat het, het welzijn van de arbeidsmigranten bevordert.’

(Op de foto zijn actieve SP leden te zien tijdens een klopactie bij een hotel voor arbeidsmigranten).